Wordt er nog weleens een krant gelezen?

In Utrecht staken de vuilnismannen vandaag. Of, correct verwoord, de vuilnismensen. Vakbond Abvakabo FNV heeft de gemeentemedewerkers opgeroepen te staken om zodoende hun salariseis meer kracht bij te zetten. Waarvoor dank, namens in ieder geval een bewoner uit Utrecht-Oost.

Nog teleurstellender dan stakende mensen (en dat is als fenomeen natuurlijk al heel teleurstellend. Staken is voor Fransen en Italianen, die er dan nog weinig van merken, aangezien ze niet zo hard werken voor hun geld, waardoor het een veel breder geaccepteerd fenomeen is in die landen) is het feit dat minstens de helft van mijn wijkgenoten het niet weet. Of er in ieder geval niet naar handelt.

Persoonlijk volg ik het nieuws nogal actief, als een soort nieuwsjunk. Soms irritant, altijd leuk. Dus toen ik eind vorige week las dat er gestaakt ging worden in Utrecht, zocht ik er direct dag, wijk, en andere relevante specifieke kenmerken bij. Dus ik was op de hoogte. Zo niet mijn buren en hun buren en hun buren en hun buren en ga zo maar door tot de school van de kleintjes in de Vogelenbuurt.
Nu kunnen er volgens mij drie redenen zijn om juist/desondanks/gewoon je vuilnis aan de straat te zetten:
* Je hebt er schijt aan en moet er gewoon vanaf. Dan maar lekker op straat....
* Je hebt geen idee. En die aardbeving in Haïti kreeg je ook pas een week later binnen.
* Je wist ervan, maar hebt de pest aan stakers en zet ostentatief lekker je vuilnis buiten.

Voor mij gelden twee van de drie argumenten wel, ware het niet dat ik nog over zoveel beschaving beschik dat ik als gevolg van meningen 1 en 3 niet direct alles maar dump op straat. Nu de rest nog. En tot donderdagmorgen wonen we lekker in 'klein Napels'.

Reacties

Mark zei…
Ben zelf ook wel van optie 3, alhoewel ik niet weet wat ostentafief betekent. Wil je staken goed, maar als je daar weer mee opgehouden bent mag je de door jouw werkweigering ontstane nog grotere shit zelf opruimen. Als je staakt moet je nl je werkgever treffen en niet de burger. Mijn voorstel; haal het vuil op en stort het op het buro van je werkgever.
Frank Heukels zei…
Van Dale: os·ten·ta·tief bn, bw; -tiever, -st erop berekend de aandacht te trekken: zich ~ omdraaien

Helemaal eens Mark. Het mooie van een OV staking/actie is dat de chauffeurs de optie hebben bijvoorbeeld iedereen gratis te vervoeren. Zo matsen ze de burger en is de statement voor de baas. Prima. Maar de vuilnisman heeft deze kans niet. Dat komt omdat ze betaald worden van belastingcenten. En wie daardoor wordt betaald heeft feitelijk geen baas, want de overheid is onzichtbaar en wij als burgers sturen geen ambtenaren aan...;)

Of met een auto of 100 het Binnenhof volstorten?

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?