Micropolitiek, interessant?

Vandeweek zat ik tijdens een sigarettenpauze (in de tuin) te overpeinzen waar ik het met wie vaak over heb. Ik heb de neiging bepaalde onderwerpen te bewaren voor specifieke vrienden en familieleden. En over bijvoorbeeld politiek spreek ik met geen woord met mijn vrienden. Natuurlijk zijn er voldoende politiek gerelateerde onderwerpen die aan bod komen, zoals belastingen, het onderwijs en het ondernemersklimaat. Maar een inhoudelijke discussie over de diverse standpunten van Geert Wilders, het sociaal christelijke kabinet of het nut van de gemeenteraadsverkiezingen voer ik zelden.

Toch jammer, want hoe ondoordacht soms ook, ik heb er nogal een mening over. Dat heb ik overigens over alles, juist omdat ik mij niet laat remmen door een gebrek aan inzicht of contemplatie. De meest actuele is momenteel natuurlijk de gemeenteraad, haar functie en nut en de aanstaande verkiezingen. En ik zal het kort samenvatten: ik vind het zonde van mijn tijd. Zelfs als ik verder geen reet te doen heb.

Sinds ik in 1992 in Utrecht ben komen wonen heb ik nauwelijks last gehad van de lokale politiek. Dat is een goed teken. Aan de andere kant is er aardig wat geld doorheen gejaagd in die tijd, bijvoorbeeld aan het lobbyen, ontwerpen, het democratisch proces, de aanpassingen en de (zeer aangepaste) bouw van het Utrecht City Project. Maar ik heb er, mede door die aanpassingen, geen last van gehad. Ook bouwvergunningen, terrasenbeleid, verkeersinrichting en allerlei culture subsidies, projecten en andere stimuli. Ik had er geen last van. Wat dat betreft is de politiek net een scheidsrechter: als je er niks van merkt, hebben ze hun werk goed gedaan.

Maar als ik er zo weinig van merk, last van heb en in mijn geval dus ook voor over heb, vraag ik me ook af waar het toe dient. Welke beslissing neemt de gemeenteraad die niet op bijvoorbeeld provinciaal of landelijk niveau genomen kan worden? En als er al taken hier moeten liggen, kunnen die dan niet sec operationeel zijn, waardoor de beslissing (en vooral de beslissers) lekker weg blijven? Al dient gezegd dat ik overtuigd ben van het feit dat als we er een bestuurlijke laag uitsnijden, dit de provinciale moet zijn. Die doen namelijk echt helemaal niks, behalve heel veel belastingcenten in IJsland investeren en kwijtraken.

Laten we een eerste stap nemen en de verkiezingen skippen. Laat de uitslag van de landelijke verkiezingen gewoon doorlopen in (voorlopig) provinciale staten en gemeenteraden. De verhoudingen worden gewoon vertaald naar de respectievelijke gremia en wij zijn alweer twee verkiezingen armer. In ruil daarvoor wil ik graag vaker geraadpleegd worden door welke politieke laag dan ook, middels een online referendum. Daar wil ik graag meestemmen over verlenging van de missie in Uruzgan, de aanschaf van de JSF, de openingstijden van winkels en horeca in Utrecht en wat dies meer zij.

Reacties

mark zei…
Als je maar voor de verruiming van het aantal koopzondagen bent. Jouw zoon zal trouwens veel last krijgen van de gemeente politiek, daar Utrecht voornemens is de totale alcoholverkoop onder de 18 jaar te verbieden. Dus alle pubers naar de zuipketen. Ik kan me er al niet eens meer druk om maken.

Proost
Frank Heukels zei…
Wat is een 'zuipketen'?

V.w.b. de openingstijden ben ik net zo liberaal als op vele andere punten. Men doet maar. Als een kroeg pas om 02.00 uur open wil, prima. Als een winkel op zondag open wil, prima. Willen ze dicht, ook goed.
Volgens mij reguleert het zichzelf dan wel. Er blijft dan vanzelf tijd over om ook eens gewoon dicht te zijn. Zo hebben jullie in 't Hart toch ook zelf ontdekt dat de zondag niet werkte? En daarom zijn er op maandag ook veel restaurants dicht. Minder handel, is ideale 'administratiedag'. De boog kan tenslotte niet altijd gespannen zijn...;)
mark zei…
Zuipketen zijn schuurtjes of caravans of andere ruimten die veelal in het buitengebied gebruikt worden door jongeren om te drinken en te roken omdat zij dat in de horeca niet mogen. Gelukkig heb je daar ook geen vergunningen voor nodig :-)).
En inderdaad laat de ondernemer zelf bepalen wanneer hij open of dicht gaat, daar hoeft de overheid zich niet tegenaan te bemoeien. Vooral het argument dat de zondag een "kerkdag"zou zijn stamt nog uit de middeleeuwen.
Frank Heukels zei…
Eens. Die kerkdag is dood. Net als de kerk zelf.
En dat er een 'rustdag' moet zijn, of men die minstens graag heeft, snap ik goed. Maar laat jouw omzet dan bepalen wanneer die dag plaatsheeft, en dan zie je vanzelf dat de buren diezelfde dag kiezen en al je branchegenoten in die stad (of wijk) ook en het resultaat is een duidelijke structuur, door de klanten zelf afgedwongen.

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?