Brekebeen IV is gevallen, what's next?

En nu? Nu hebben we over twee weken de kans deel te nemen aan Gemeenteraadsverkiezingen die wel ergens over gaan. Namelijk de inrichting van het politieke landschap in Nederland. Nu Balkenende ook zijn vierde premierschap voortijdig heeft zien klappen, is de landelijke invloed op de gemeentelijke politiek groot. Te groot, waarschijnlijk, maar het is niet anders.

Persoonlijk ben ik er blij mee. Mijn wantrouwen jegens op geloof gebaseerde politieke partijen (en meningen en standpunten) is levensgroot, dus dit kabinet was niet mijn favoriete. En daarnaast ben ik altijd fan van verandering, voortijdig of niet. Dus kom maar door met die aardverschuiving, vertel ons wat we vinden en belangrijk vinden en waar we dus onze stem op hebben uitgebracht.
Een mooi plaatje, met de ontwikkeling van de verschillende peilingen vanaf januari 2009. Het lijkt erop dat de PvdA de hardste klappen gaat krijgen, wat niet verrassend is als je bedenkt dat zij ook de enige zijn die een heus standpunt hebben ingenomen over Uruzgan, namelijk 'alles terughalen en klaar'. CDA en ChristenUnie wilden verder onderzoek, opties openhouden en het later beslissen. Aan de andere kant, de grootste groep Nederlanders, 47%, is het met de PvdA eens. Terugtrekken en klaar. Recht tegenover de militairen en vooral de nabestaanden van de in Afghanistan gesneuvelde militairen, die het hartstochtelijk zonde vinden van alle investeringen en mensenlevens als we te vroeg (lees: nu) weggaan en het werk niet afmaken.

Ik hang er tussen, het 'christelijke standpunt' dus....;). Afspraak is afspraak, behalve als er uitzonderingen gemaakt moeten worden. Is dat nu het geval? Wat mij betreft wel. De nuances overheersen in dit besluit, dus nuanceer dan ook je stellingname en vooral je communicatie. Dat heeft de PvdA niet gedaan en dat krijgen ze voorlopig hard terug.

Een Balkenende V zal er wel niet meer inzitten. Wie moet er dan voor zorgen dat het CDA door de Koningin wordt uitgenodigd om te gaan formeren straks? Pieter van Geel? Wel redelijk anoniem en voorzichtig opgeschoven in de rangen van de partij. Camiel Eurlings? Al jaren de kroonprins en na veel kabinetservaring ook wel toe aan de hoogste trede. Of toch de gedoodverfde topkandidaat Maxime Verhagen? Ondanks het feit dat juist zijn rol nogal dubieus was de afgelopen weken. Ik ben benieuwd, maar het kan me verder geen reet schelen. Zolang het CDA maar groter blijft dan de PVV, want Geert Wilders al bruggenbouwer op weg naar een nieuw kabinet, nee, dat zie ik minder snel gebeuren...;)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?