Gewetenskwestie? Niks ervan!

Het is maar goed dat ik geen topsporter ben. Sterker nog, in de aanloop naar de een-na-laatste speelronde word ik geconfronteerd met mijn volstrekt tekortschietende psyche voor dit brede vakgebied.

Dus ik ben niet geschikt? Neen. Verre van zelfs. Naast alle fysieke eigenschappen waar een atleet over moet beschikken, mis ik bij mijzelf ook het doorzettingsvermogen, de wil om te winnen, het gebrek aan relativerend vermogen, de kunst je te focussen op een doel (zelfs als dat doen vier jaar in de toekomst ligt) en vooral heel veel discipline. Maar wat ik ook mis, is het talent om alleen naar jezelf te kijken. Onder andere al deze zaken, soms negatief uitgelegd en minder sociaal gewenst, maken de topsporter tot wat hij of zij is.

Vanmiddag speelt FC Twente thuis tegen Feyenoord. Waar mijn sympathieën liggen is duidelijk. En deze zeer uitgesproken voorkeur zou mijn prestatie als Feyenoorder in deze wedstrijd ernstig bedreigen. Sterker nog, die prestatie zou er volstrekt niet zijn. Volledig in lijn met de supporters die bij de selectie hebben aangedrongen op een 'gewenst resultaat', zijnde niet winst of gelijkspel, had ik geen supporters bij nodig gehad voor deze redenatie, gedachte en dit voornemen.
Zonder enige twijfel had ik mijn aanwezigheid op het veld minimaal gemaakt, voorzien van halfslachtige pogingen mijn tegenstander dwars te zitten en het vijandelijke doel te teisteren. Niks had ik gedaan, om een positief resultaat van Twente in de weg te staan. Al had ik, gerustgesteld door de stand, bij bijvoorbeeld een 2-0 tussenstand mijn inzet weer op normaal pijl gebracht en de wedstrijd lekker uitgevoetbald en mezelf nog op een 'vieze broek' getrakteerd.

Ik ben benieuwd hoe de Feyenoord-spelers er vanmiddag mee omgaan. Zijn het topsporters, of lopen er 'wannabee-exemplaren', zoals we er zoveel van op de tribunes hebben zitten, rond? Ik hoop het....;)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?