Zondag: oh heerlijk ochtendritueel

In de loop der jaren is het zo gegroeid, dat de zondagmorgen helemaal voor en van mij is. Rowdy is meestal bij zijn vader, Finn wordt al jaar en dag rond zeven uur wakker (behalve in de zomervakantie, dan wordt het rustig half elf!!). Vanmorgen iets eerder, in verband met het zetten van zijn schoen. Dan moet je niet vreemd opkijken als er om half zes een 5-jarige unit naast je bed staat. We hebben hem terug naar bed gestuurd, maar ik denk dat ie desondanks naar beneden is gelopen om zijn cadeaus in ontvangst te nemen en uit te pakken.

Dan ligt er ook een pakje drinken en een koek naast de afstandsbediening. Dat waren de eerste stappen naar zelfstandigheid voor Finn, die al vanaf zijn derde alleen beneden blijft 's ochtends. Het is anders niet bij te houden, het kost je je huwelijk en een paar banen als je als ouder in dat ritme mee wilt. Niet doen! En het werkt, want afgezien van de spaarzame poging 'soep' (bestanddelen: lijm, wortels, M&M's, afwasmiddel, water, koekjes, chips en een vaatwastablet) is hij netjes en braaf en houdt hij de boel behoorlijk op orde.

Sinds ongeveer een jaar wordt het team rond half acht in de morgen versterkt met Senna. De baldadige en stoute van de twee. Toch gaat het meestal goed en zelfs van de soepepisode heb ik het idee dat het vooral haar idee was. Voor haar leggen we niks klaar, want dan komen ze tenminste vrij snel daarna naar boven om dat aan ons bed te regelen. Dat garandeert weer dat wij nooit langer dan ongeveer een half uur doorslapen, nadat beiden wakker zijn en beneden komen.

Rond achten kom ik er dan bij. Langzaam wakker wordend, even de voetbaluitslagen en het overige nieuws van gisteren lezen, koffie, sigaret(ten) en de dame en heer wat drinken en lekkers gevend. Erg makkelijk en soepel zo, we laten elkaar redelijk goed met rust, er wordt wat tv gekeken, geïnternet, rondgeslopen en gegeten en gedronken. En vaak schrijf ik een blogje in deze uren....;).

Zo meteen loop ik even naar de benzinepomp op de hoek, er moeten nog twee 9 volt batterijen gescoord worden voor de twee Cars Walkietalkies die Finn vannacht heeft gekregen. Rook ik weer even, haal een (veel te) frisse neus en weet daarna ook de warme huiskamer weer beter te waarderen! Rond tien uur sta ik stijf van de koffie en worden de kinderen wel wat onrustiger. Dan mag er wel wat gebeuren, zeg maar. Dan wordt mama wakker en zet ik het bad aan. Even rustig badderen, spelen, schoon worden, haren wassen en zelf douchen en scheren. Met mijn baardgroei betekent dat, dat ik me morgenochtend dan niet hoef te scheren. Pure winst, als je om half zeven in de auto wilt stappen....

Vanmiddag hebben we nog geen plannen. Misschien een cadeautje kopen voor Liron, die donderdag alweer acht wordt, of even de speeltuin in. Geen idee. We zullen niet lang buiten blijven, daar is het iets te koud voor. En morgen avond ga ik weer even hardlopen, dus dan pak ik mijn wekelijkse portie vorst wel weer mee. Het is prima. Vandaag wordt lui en blijft lui. Net als die heerlijke ochtend die de zondag al jaren mag openen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?