Goede doelen maken het niet af

In 2008 werd er door alle in Nederland geregistreerd staande goed doelen een magistraal totaal van ruim 3,2 miljard euro binnengehaald. De twee belangrijksten inkomensstromen, fondsenwerving en subsidies, hielden elkaar mooi in evenwicht met gelijkwaardige aandelen van 1,3 miljard ieder. Dat blijkt uit de meest recente cijfers van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Knap gedaan, maar met mijn ervaringen van de afgelopen maanden, kan ik niet anders zeggen dat het nog veel beter kan.Elk jaar kiezen wij, mede en vooral namens de kinderen, een goed doel. Dat is een beetje traditie geworden en is vooral een erg leuke, gedeelde manier om iets goeds te doen, een doel te steunen of te pogen een kleine maar wezenlijke bijdrage te leveren. Daarbij moet het goede doel uiteraard wel aan een aantal wensen en eisen voldoen. Wij zijn niet zo van de dieren, het milieu, maar wel erg van de kinderen, microprojecten, concrete acties en vooral eenmalige stortingen.

Twee jaar geleden hebben we namens de drie kinderen drie waterputten aan laten leggen via Unicef. Dat was een ideaal doel voor ons. Het ging om een eenmalig bedrag, het doel was concreet en vijf maanden later zagen we op tv dat het goed was. Dat er in dit proces ook van alles mis en fout kan lopen, nemen we voor lief. Meer gegarandeerd wordt het niet, tot een van ons zelf afreist en de pikhouweel ter hand neemt.

Vorig jaar hebben we een serie HIV-moeders aan onderzoek en medicijnen geholpen. Ook klein, duidelijk, en zonder verdere verplichtingen. Voor dit jaar zijn we nog op zoek. Helaas. Want gisteravond dachten we, geïnspireerd door het Vredesconcert van Warchild, ons doel te hebben gevonden. Niet dus. Nadat we ons over het feit dat hier absoluut sprake moest zijn van een 'abonnement' hadden heen gezet, werdxen we al bellende door de telefooncentrale gevraagd om een nummer. We zouden later teruggebeled worden. Dan haak ik dus hard af.

Tijdens de hulpactie aan Haïti hadden we dat ook al meegemaakt. Op de avond zelf kwamen we er niet door. Vervolgens wordt aan het einde van die show de score verdubbelt door toenmalig minister Koenders en is mijn potentiële bijdrage daar dus niet in meegenomen. Daar baal ik van, dus toen we twee weken later eindelijk werden gebeld, heb ik alle intenties teruggetrokken. Een niet erg zeldzaam staaltje van gemiste kans voor de hulporganisaties. Al;s je mazzel hebt, scoor je een keer per jaar een tv-moment. Zorg er dan in ieder geval voor dat je vreselijk veel teveel mensen aan de telefoon klaar hebt zitten, want alles wat er niet doorkomt, vervliegt. Je moet ze pakken als ze bijten. Dat geldt voor mij, dat geldt voor de meeste mensen.

Daarnaast wil ik me sterk maken voor meer 'eenmalige' kansen. Biedt wat mij betreft een omgekeerde webshop aan, een pagina op je website, waar verschillende acties, doelen, attributen of projecten staan vermeld, met de bijbehorende en verschillende benodigde bijdragen. Met kiest en klikt, vult gegevens en aantallen en bedragen in en ontvangt een bevestigingsmail. Een half jaar later volgt een update, status van het project en een paar bedelden en quotes van betrokken welzijnswerkers en geholpen mensen. Geen additionele commerciële boodschap, gewoon een bericht over de resultaten van jouw geld. Dat kan eventueel nog twee keer en dan stopt het contact. Doe jij dat netjes, neutraal. trouw en ben je er wanneer wij bellen, dan komen we altijd bij je terug!

Reacties

Arjan Tupan zei…
Hey Frank,

Goed idee die omgekeerde webshop. Er zijn wel verschillende van dat soort ideeen. Hier in Letland hebben we ziedot.lv, maar goed, da's misschien wat ver van je bed. Ook wel leuk om eens naar te kijken is justgiving.com of firstgiving.com. Daar kan je mensen die een bepaalde actie doen (meelopen in een marathon ofzo) sponsoren voor een door hun gekozen goed doel. Maar misschien niet concreet genoeg voor jou :). Verder is een van mijn favoriete goede doelen het Nanhi Kali project. Heb ik vorig jaar via firstgiving.com rum 2000 dollar voor opgehaald. Daarvan is voor 22 meisjes in India een jaar lang onderwijs gefinancierd. Voor meer info, zie nanhikali.org.
Frank Heukels zei…
Ola Lets laatste digitale aanwinst!!

Justgiving en Firstgiving zijn inderdaad mooie sites en concepten. Al vind ik het beperkend werken dat Firstgiving alleen US-based goede doelen steunt/aan kan.

Zielot is eigenlijk de leukste, zo op het eerste gezicht. Echt klein, niks commercieels en volledig transparant in haar resultaten, op de homepage! Daar kunnen een hoop banken nog wat van leren...;)

Ik ga er een post aan wijden, zie de volgende.

F

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?