Duinkerke, wat een topper!!

Afgelopen maandag werd hij wereldnieuws in Nederland en Italië, door aan te sluiten in een etappe van de Giro d'Italia. Al was hij in kleine kring al enigszins bekend door zijn nationale titel wielrennen voor sporters met een handicap. Ik heb het natuurlijk over Joannathan Duinkerke, want de man is na zijn optreden zojuist in De Wereld Draait Door nu ook landelijk doorgebroken.



Vanaf seconde 24 draaft er een klein mannetje aan de linkerkant van het peloton mee. Een paar honderd meter eerder is hij 'ingestapt' en dankzij de dranghekken in finishplaats Middelburg was er pas driehonderd meter voor de streep ruimte om weer geruisloos te verdwijnen. Prachtige actie van deze jonge fanaat, die, getuige zijn eigen (en goed onderhouden) site, al een paar koersen heeft gewonnen.

De nu 20-jarige Joannathan leeft dan ook als een heuse prof. Halve dagen werken, de rest bestaat uit trainen, eten en slapen. Het dieet van een topper. En met zijn enthousiasme en doorzettingsvermogen ben ik de laatste die een overstap naar de 'gezonde' renners uitsluit. Eigenlijk hoop ik er wel op. Ultieme emancipatie van de geestelijk gehandicapte sporter.

Tot die tijd hebben we 8 augustus om naar uit te zien. Dan wordt er weer een Nederlands Kampioenschap verreden. Lijkt me een eitje voor deze man. Op zijn site wordt nog niet helemaal duidelijk gemaakt waar het is, maar goede kans dat ik eens de moeite neem het fenomeen live te gaan aanschouwen. En, via Matthijs, zijn vanavond de balletjes opgeworpen voor optredens bij Mart Smeets in de Tour en een uitnodiging bij Holland Sport, de droom van Duinkerke.

Ik gun hem al zijn dromen. Wat deze ook mogen zijn. Unieke man, ga ervoor!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?