De erfenis van The Voice is een kale vlakte

Hier thuis werd met meer dan gemiddelde belangstelling naar The Voice of Holland gekeken. Ik heb John de Mol sr ooit horen zeggen dat de kinderen bepalen wat er tussen acht en tien op TV wordt gekeken, en bij ons klopt dat wel. Rowdy kijkt graag mee naar zowel The Voice als Boer zoekt vrouw en Wie is de mol? Dus dat wordt zeker gekeken. Op avonden dat 'Osama bin Smith' zich terugtrekt in zijn gamegrot, hebben we het zelf voor het zeggen.

Maar The Voice was dus alleenheerser de afgelopen maanden op vrijdagavond. Ook landelijk, want SBS haalde zelfs Popstars naar de maandag- en zaterdagavond, om de slag maar niet aan te hoeven gaan. Afgelopen zaterdag was de eerste 'post-Voice-avond' van 2011 en ik was erg benieuwd hoe vooral X-Factor en Sterren dansen op het ijs het zouden gaan doen. Nou, dat is in een door mij niet verwachtte meevaller voor SBS6 geëindigd. Op RTL4 keken 1,2 mio mensen naar de zoveelste talentenshow, op SBS 1,5 mio naar de dansende B-sterren van Geer en Nance.

Persoonlijk denk ik dat The Voice het talentengenre vacuüm heeft gezogen. Na The Voice is er niks meer. Het kijken waard tenminste. Dat RTL na X-Factor ook nog Wie kiest Tatjana heeft geprogrammeerd zal ook echt niet helpen, want met ruim 600.000 kijkers is deze show een gedoodverfde kandidaat voor een voortijdig einde. Op de buis dan. Laat Tatjana is godsnaam wel doorzoeken, want haar leven is verre van compleet zonder verzorgende, mannelijke en gulle hand om zich heen en ter hare beschikking. En van een stabiele Tatjana hebben we allemaal veel minder last.

Zelf keek ik vorig seizoen nog fanatiek naar X-Factor, maar merk dat ik het na The Voice toch minder vind geworden. Dat komt door de vergelijking die me is aangeboden. Jammer, maar helaas. Wat mij in ieder geval ook niet helpt is dat de shows naadloos in elkaar overlopen en ook nog eens dezelfde presentatoren en zelfs een jurylid delen. Doe mij een lol en regel even wat nieuwe slachtoffers. Ik heb via Twitter John de M. al getipt over wie m.i. Jeroen van der Boom moet vervangen, die er natuurlijk totaal niet uitkwam. Adèle lijkt mij wel wat. Vlieg haar acht lange weekeinden over naar Nederland en geniet van dat unieke karakter en talent.

En maak niet dezelfde fout als die eerder al met Idols werd gemaakt, namelijk de vraag van het publiek blind beantwoorden door maar drie edities in een TV-seizoen te proppen. Nee, eens per jaar is prima. Laat ons allen weer gretig en fris worden en kap met alle talentgerelateerde onzin ernaast, want als we met z'n allen willen genieten van mensen die niks kunnen/veel denken te kunnen/heel soms echt iets kunnen, hebben we in het dagelijks leven voldoende inspiratie en materiaal. Dunkt mij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?