Alle (sport)cijfers en stats over 2017

Dit is een beetje gênant.... Het jaarlijkse hoogtepunt van dit blog, en ik kom er gewoon niet aan toe. Maandenlang niet. En dat, terwijl ik echt voldoende vrij ben geweest, tijd heb gehad en de statistieken ook al grotendeels klaar had staan. Lamlendigheid en uitstelgedrag dus. Eerst even inlezen en terugkijken? Dat kan, want in 2014, 2015 en 2016 schreef ik er ook een.

Maar goed. Jaarlijks hoogtepunt (ja, zo werkt dat na een tijdje), maar van wat voor jaar dan? Nou, 2017 stond gepland als jaar van de Ironman Maastricht. Hiervoor was ik uitgenodigd door de organisatoren, nadat we die tegen het lijf was gelopen in Frankfurt. Superleuk dus en de hele familie ging weer mee, dus rammen maar.

Maar het jaar begon anders, werd anders en eindigde anders. Ik struikelde 2017 in met een in december opgelopen klaplong. Dat betekende zes weken totale rust en daarna langzaam opbouwen. In diezelfde maand januari werd mijn vrouw getroffen door een herseninfarct. Dan staat echt alles even stil, al realiseer je je de impact pas maanden (en soms zelfs jaren) later.

In april begon ik weer een regulier ritme te voelen, maar dir prille geluk duurde kort. Eind mei flitst er iets in mijn kuit als ik een rondje om het Henschotermeer wil lopen. Dat is het begin van het einde. Ik had voor dat seizoen achtereenvolgens Nieuwkoop (1/2), Amsterdam (1/2), Maastricht (1/1) en Almere (1/2) gepland staan en ik heb alleen Maastricht op halve kracht kunnen doen en ben uitgestapt na de halve marathon te hebben gelopen. De rest moest ik geblesseerd afzeggen. Dat was dus het wedstrijdseizoen. Gelukkig train ik vooral graag en zat mijn geluk dus, zeker in 2017, in andere zaken. Zoals heel veel extra fietsen, omdat ik regelmatig wekenlang niet of nauwelijks kon en mocht lopen. Het resulteerde in mijn eerste '10.000+-jaar', met maar liefst 10.334 kilometers op de fiets. Andere highlights zijn:
  • 390 verschillende gelogde activiteiten (waren er 403)
  • 314.427 calorieën gebruikt (waren er 305.905)
  • 77 keer gezwommen (was 80), met gemiddelde SWOLF van 44 (was 44)
  • 17.729 hoogtemeters gelopen en gefietst (waren er 15.009)
  • 10.334 kilometer gefietst (waren er 8.612)
  • 1.279 kilometer gelopen (waren er 1.638)
  • 213 kilometer gezwommen (waren er 153)
En hoe verhoudt dit fraaie overzicht zich tot de in het overzicht van 2016 genoemde voornemens en wensen voor 2017? Is het desalniettemin toch een beetje het jaar geworden dat ik zocht en wilde hebben? Recap. De doelen waren:
Maastricht vincken ✅
Zwemtijd op lange afstand onder 2min/100meter ❌
Lopen en fietsen aanzienlijk verbeteren ❌
Na de klaplong verder blessurevrij blijven ❌
Geweldige vakanties 'om Maastricht heen' bouwen ✅

Maastricht is gevinkt. Ondanks het uitstappen vind ik het een gevalletje been there, done thatZwemmend blijf ik in aantal uren nagenoeg gelijk (67 uur in zowel '16 als '17), maar in effectiviteit heb ik wel wat gewonnen. Ik ben in 2017 wéér ietsjes sneller geworden en vind mijzelf zo langzamerhand terug aan de onderkant van de middenmoot. Wie had dat gedacht, in 2014?
Maar onder de 2 minuut per 100 meter ben ik niet gedoken. Op de langere afstanden heb ik toch nog net iets meer nodig. Mooi vooruitgeschoven doel voor 2018 dus.

Het foetsen heb ik fors verbeterd in '17. Dat laat dus een brute stijging in volume zien, ook als je de eerdere jaren er naast zet. In '14 en '15 kwam ik op gang, in '16 en '17 nam ik een vlucht. Dat heeft veel extra kracht en techniek opgeleverd en dus een sterkere Frank op de fiets. Mooi. En van genoten...;)

Lopen blijft mijn achilleshiel. (Pun intended, het is op moment van schrijven begin augustus en ik kwakkel al maanden met mijn achillespees). In 2017 was het, nadat ik goed was hersteld van de klaplong, De Kuit. Van mei tot einde seizoen (oktober) heb ik geprobeerd rustig te herstellen, weerstand op te bouwen en verantwoord fit te worden. Het is me niet gelukt.
Het levert de volgende vlakverdeling op, als we alle gespendeerde uren naast elkaar zetten:
Altijd een mooi en vertekenend beeld natuurlijk. Al is het, eerlijk is eerlijk, ook wel zo'n beetje de verdeling van de gemiddelde triatlon.

De hoeveelheid sport per week varieert natuurlijk. Deels afhankelijk van het trainingsschema (en dus de wedstrijdplanning waar deze weer op is gericht). Maar in mijn geval zie je er vaak ook goed in terug of ik een periode zonder klus heb gezeten...;). In 2017 heb ik echter nagenoeg alles gewerkt, dus vallen er weinig werkeloosheidspieken waar te nemen. Goed voor portemonnee en huishuiden, minder voor het plezier en de training. Het gemiddelde kwam uit op 646 minuten, dat is bijna 11 uur, per week. Hoogtepunt lag in juli, toen ik in week 22 maar liefst 1061 minuten trainde, ruim 17,5 uur....!
Het was een heel naar jaar voor ons, thuis. Sportief viel het in twee delen uiteen. Resultaten waren er niet, zo erg was het zelfs. Maar qua sport, training en beleving was het toch wel een heel mooi jaar. Veel gefietst, weer iets vooruitgegaan met zwemmen en van alle loopellende ook wel weer veel geleerd.

Cijfermatig kende het hoogte- en dieptepunten. Het is godverdomme net het leven. Op naar 2018 en het volgende jaaroverzicht in cijfers! En ik beloof bij deze het ietsje eerder te maken dan deze editie...

Nog wensen voor 2018 Frankie? Beetje rare vraag, zo einde seizoen ('18....). Maar ik probeer even in de huid te kruipen van die enthousiaste gozer die in maart/april aan het begin van zijn seizoen stond:
  1. Niet onderin eindigen met (en van toegevoegde waarde zijn in) Team Vleck in de 4e Divisie Triathloncompetitie
  2. In Zürich de hele doen in minder dan 11 uur (liefst eigenlijk in de buurt van de 10.30!)
  3. Blessurevrij blijven
  4. Eindelijk eens met zwemmen onder die (gemiddelde snelheid van) 2 min/100m duiken
  5. Een heel vet PR op een halve scoren (is nu 5.15, ik wil dik onder de 5 uur)
Ambitieus genoeg weer, ben ik bang. We'll see. Tot volgend jaar dus.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?