Sporten in 2014: de statistieken

Het is bijna juli 2015. Halvewege het jaar dus. Tijd om een belofte in te lossen: de terugblik op 2014, en dan met name het cijfermatige deel van deze kijk op het afgelopen jaar.

Want ik log alles. Dat vind ik fijn, leuk, belangrijk. Zo erg zelfs, dat ik het niet als een activiteit beschouw, als er geen klokje, gps of snelheidsmeter heeft meegelopen. Sporten kun je niet alleen doen, je genereert gezelschap in de vorm van keiharde data.

In 2014 zat ik, zo weet ik inmiddels, nog in de prehistorie van mijn persoonlijke datacollectie. Begin dit jaar kocht ik de ultieme gadget in de vorm van een Garmin 920 XT. Welnu, die legt echt alles vast. Meer daarover in de terugblik op 2015...;). Het afgelopen jaar deed ik het zonder. Wat overbleef was Strava voor het fietsen en lopen, de computer van Tacx voor het binnen fietsen, Polar (voor de 'kilometercoaching') en Mapmyfitness voor het hardlopen (als tweede app/opslag) en het ouderwetse meetellen (vrij foutgevoelig) bij het baantjes zwemmen. Het zwemmen in open water deed ik op bekende plaatsen en/of samen met Jasper, die al een waterdicht gps-horloge had, waardoor in die gevallen accurate afstanden bekend zijn.

Enfin, keiharde data. Off we go:
6817 Kilometer gefietst in 230 uur
473 Kilometer hardgelopen (vanaf 25 juni) in bijna 41 uur
20 Kilometer gezwommen in net geen 12 uur
Dat maakt bijna 281 uur in 2014, inclusief enkele kleine exoten als pilates, wandelen (tijdens het Sportvasten) en natuurlijk het jaarlijkse tennistoernooi met Menno. Dat maakt de volgende schijfdiagram:
281 Uur maakt een gemiddelde van bijna 5 uur en ruim 20 minuten per week. Ik heb niet echt een benchmark uit 2013, want pas in november begonnen met vastleggen van het sporten. Maar om toch een vergelijking te kunnen maken: in 2015 ben ik volledig los gegaan, en dat levert tot en met week 25 een gemiddelde op van 5 uur en bijna 45 minuten op. Aan de ene kant teleurstellend. Ik had verwacht dit jaar het dubbele te doen. Nuance is wel dat ik in 2014 een half jaar thuis heb gezeten en met met name op het tijdrovende fietsen heb gestort. In 2015 ben ik nog geen week vrij geweest en heb ik veel beter gemixt tussen lopen, zwemmen en fietsen.

Uren sport in 2014

Het jaar was opgebouwd (niet echt heel bewust, maar toch...) rond een aantal fietstochten en in het najaar nog de halve marathon op de Singelloop in Utrecht. Weinig structuur dus. De pieken en dalen in bovenstaande grafiek zijn dan ook minder planning dan gewoon toeval. De loop der dingen. Zo is de piek in week 17 (ruim 13 uur) te wijten aan mooi weer. Elke dag een stuk fietsen en op zondag een grote toertocht van 140 kilometer (ik geloof Veenendaal - Veenendaal). Ja, zo komen we allemaal aan onze uren. Ook week 24 was alleen maar fietstijd, 342 kilometer om precies te zijn.

Dalen vallen ook op. Weken 11, 12 en 13 stellen weinig voor. De eerste twee daarvan was ik aan het Sportvasten. Week 13 was ik ziekig, weet ik nog. Dat geldt ook voor december. De laatste maand van 2014 kwam ik mijzelf even tegen en lag ik er twee a drie weken volledig uit. De vierde week gingen we skiën. Raar genoeg neem ik die sport nou net weer niet mee in dit overzicht. Verbeterpuntje wellicht. Minstens iets om nog eens te overwegen.

Uiteindelijk heb ik in het hele kalenderjaar 197 activiteiten gelogd. 20.780 Hoogtemeters gemaakt, met een gemiddelde van maar 230 per rit waarin ik überhaupt hoogtemeters maakte. In 142 van deze activiteiten heb ik mijn caloriegebruik gemeten (ingeschat door apps). Dat waren er 154.738. Dat zijn 15.789 suikerhartjes...;)

Ik begon 2014 maar liefst 86,1 kilo zwaar. Mijn laagste gewicht was 77,2, midden in de tweede week Sportvasten. Dan is alle vocht uit je weggetrokken. Het jaar eindigde voor mij op zo'n 82 kilo. Eigenlijk wel mijn standaard gewicht, de laatste jaren. 82 a 83 kilo. Daar ben ik in januari 2015 wat aan gaan doen, maar daarover meer in de terugblik op 2015. Wederom... Tot dan dus maar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?