De cijfers: hoe sportief was 2016?

Het jaarlijkse hoogtepunt van dit blog: de terugblik op het afgelopen jaar op basis van de cijfertjes. Als rechtgeaarde geschiedenis- en cijferfetisjist is mij dat prima toevertrouwd. De edities over 2014 en 2015 waren al hoogtepunten, maar 2016 gaat voorlopig alle records breken.

Allereerst complimenten voor Strava, dat een wonderschoon jaaroverzicht had klaargezet voor haar gebruikers. Wonderschoon, maar niet perfect. Dat ligt aan Strava en haar data-interpretatie. Mijn beste trainingsmaatje is volgens Strava mijn coach, die toevallig ook bijna altijd naar de baantraining van Hellas komt én Strava gebruikt en zo als trainingsmaatje wordt gezien. We hebben echter nog nooit samen gesport. Daarnaast is Strava vooral hardlopen en fietsen en logt het mijn zwemtijden bruto. Dat betekent dat elke seconden (minuten!) die ik tijdens een training niet zwem, wel worden meegenomen in de berekening van de gemiddelde snelheid. Daar heb ik dus niks aan.

Maar het ligt natuurlijk ook aan mijzelf, want ik log alles in een oldskool excelsheet. Dát is de enige echte bron voor mijn sportieve geschiedenis en prestaties. Maar, desalniettemin, een prachtig filmpje:
Goed. Over 2016 dus. Belangrijke uitleg voor we de details induiken: in 2015 was ik vooral zelf lekker druk met sporten, zonder grote en planmatige doelen. In 2016 heb ik mijn eerste volledige triatlon volbracht. Mét een gestructureerde aanpak en een coach die trainingsschema's voor me maakt. Eigenlijk is dat de verklaring voor het toegenomen volume. Dat, en het feit dat ik van april tot en met november werkzoekend en heel veel sportend thuis heb gezeten. We zullen in 2018, terugkijkend op 2017, gaan zien welke omstandigheid de meeste invloed had: de voorbereiding op de triatlon (want weer op het programma dit jaar) of de vele vrije tijd (hopelijk veel minder dit jaar...;)).

Enfin, de stats. Dit zijn de highlights:
  • 403 verschillende gelogde activiteiten (was 236)
  • 305.905 calorieën gebruikt (was 175.654)
  • 80 keer gezwommen (was 33), met gemiddelde SWOLF van 44 (was 51)
  • 15.009 hoogtemeters gelopen en gefietst (waren er 9.524)
  • 8.612 kilometer gefietst (waren er 5.291)
  • 1.638 kilometer gelopen (waren er 1.150)
  • 153 kilometer gezwommen (waren er 53)
Uiteindelijk kwam ik uit op 32.531 minuten sporten in het hele kalenderjaar. Dat is een gemiddelde van 626 minuten, ofwel ruim 10 uur, per week. In grafiekvorm ziet dat er als volgt uit:
Blauw is 2014, rood is 2015, groen is 2016
Hoewel ik in zowel kilometers als tijd het minste heb gezwommen, is daar wel de meeste aandacht naar uit gegaan afgelopen jaar. Twee verschillende specifieke trainingsreeksen hebben er voor gezorgd dat ik heel geleidelijk vooruitgang boek in het water. Het laat zich in deze grafiek moeilijk zien, maar mijn gemiddelde zwemtijd op de 100 meter daalt heel gestaag, tot inmiddels rond de twee minuten/120 seconden. Progressie die natuurlijk ook al in de gemiddeld gemeten SWOLF (een Garmintool, dat probeert je zwemmen in beeld te brengen. Samengestelde waarde uit snelheid, slaggemiddelde, baanlengte, etc) tot uiting kwam, van 51 in 2015 naar 44 in 2016.
Deze zwemtrainingstijden zijn, los van matig zichtbaar, ook weer erg onbetrouwbaar. We zwemmen soms met flippers aan, dat gaat als de brandweer. Een andere keer doe je vooral techniekoefeningen, dan kruip je door het water en ben je blij dat je blijft drijven. Wat wel vergelijkbaar is, zijn de langere afstanden in buitenwater. Je wedstrijden bijvoorbeeld...;).
2013 - OD Triatlon Utrecht, 1,5 kilometer: 36:47 = 2:27min/100meter
2015 - Halve Triatlon ICan Amsterdam, 1,7 kilometer: 42:00 = 2:28min/100meter
2016 - Halve Triatlon Nieuwkoop, 1,9 kilometer: 42:00 = 2:12min/100meter
2016 - Big test day*, 3,8 kilometer: 83:00 = 2:13min/100meter
2016 - Hele Triatlon Frankfurt, 4,1 kilometer: 87:00 = 2:05min/100meter
* - Laatste grote trainingsblok met de drie disciplines achter elkaar en de volle mep zwemmen

En dan is de vooruitgang ineens best zichtbaar.

Wedstrijden
Hoogtepunten wil ik het niet noemen, want dan hang ik teveel waarde aan het fenomeen wedstrijd. Maar ook ik bevestig graag af en toe mijn trainingsuren en -inspanning in een competitie. Al blijf ik erbij dat ik prima een heel jaar waanzinnig veel kan trainen zonder een (competitief) doel. Maar toch, een paar wedstrijdjes gedaan, met veel plezier!

Nieuwkoop, de halve aldaar. mijn eerste keer. Viel perfect in de voorbereiding op Frankfurt, die een ruime maand later volgde. Vlak voor de start werden we als Hellassers even bij elkaar gelegd en vastgelegd. Leuke foto!
Vlak voor de zwemstart in Nieuwkoop, met mede-Hellassers
En toen door naar Frankfurt, dus. Een ervaring die het tot op dit moment best gelezen blogje over 2016 opleverde. Wat een feest, wat een hoogtepunt. Dit jaar ga ik voor Maastricht, wat nu al een hele andere triatlon is. Zonder Jasper vooral, maar met een hoop andere clubgenoten en in eigen land. Moet ook weer een feestje kunnen worden...;).

Volledig geconcentreerd heuvelop in Frankfurt
In september sloot ik het seizoen af in Almere. Een beetje ondoordacht had ik me daar ingeschreven voor de halve triatlon, terwijl ik vijf dagen ervoor nog met Gijs vanuit Enschede was komen fietsen. Niet top geprepareerd dus, maar wel geweldig gedaan. Sowieso is het een superleuke dag en evenement om te doen en meemaken. Goed georganiseerd, goeie sfeer, geweldige faciliteiten voor de sporters en fans. Kortom: alles goed.

Voornemens
Het 2015-blog sloot ik af met wensen en voornemens. Dat lezende kan ik alleen maar geweldig tevreden en trots zijn.
'Een veel betere SWOLF, maar ik zou niet weten hoe...' 👊
'Een hele triatlon volbrengen (Frankfurt)' 👊
'Nog veel meer sporten' 👊
'Nog veel meer genieten' 👊

Tsja, zeg het maar. Misschien te voorzichtig geformuleerd (sarcastisch!), maar als je je doelen zo behaalt, rest niks anders dan intense tevredenheid.

En nieuwe doelen natuurlijk. Zoals? Ik heb er nog wel een paar. Al genoemd is Maastricht. Eindelijk. De triatlon die mijn eerste had moeten zijn. Omdat Maastricht fantastisch is, De Vrouw en ik er deels zijn getrouwd, omdat mijn vader er vandaan komt en omdat het een ongelofelijk stel parcoursen kent. Daarom dus. Maar hij valt midden in de zomervakantie. Het vraagt dus zeker ook weer wat van het gezin....

Dus, al was het al om er volgend jaar weer op terug te kunnen komen, mijn doelen voor 2017:
Maastricht vincken
Zwemtijd op lange afstand onder 2min/100meter
Lopen en fietsen aanzienlijk verbeteren
Na de klaplong verder blessurevrij blijven
Geweldige vakanties 'om Maastricht heen' bouwen

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?