Een ervaring rijker, 5 kilo armer

Dat was het dan. Ik ben ongelofelijk blij dat het erop zit. Ik heb tien dagen gesportvast en ik was er ook enorm klaar mee. De lengte van de kuur is erg kort en overzichtelijk, maar toch doe je in die slechts tien dagen iets heel vaak (pillen slikken) of sluipt er grote eentonigheid in (sla, groenten eten). Maar het is ook indrukwekkend, omdat je je lijf ziet evranderen en letterlijk leeg wordt getrokken, ontdaan van alle energie in je spieren. Bizar gevoel.

Maar alle doelen zijn behaald. Ruim zelfs. Ondanks de korte termijn, ik moet het nog even volhouden, zeg maar, zit ik op 79 kilo, een vetpercentage van 13% a 15% en ik heb toch echt wel een inkijk gekregen in hoe ik dit ook zelf voor elkaar kan krijgen.
 
Want het is me wel duidelijk dat ik me niet ga conformeren aan deze methodiek. Daarvoor is het te kostbaar. En ik merkte natuurlijk ook al na drie dagen 'afbouwen' dat ik kilo's kwijt was. Het is dus gewoon een kwestie van keihard de discipline aanhalen. Zelfs een paar dagen brengen wat dat betreft dus al veel succes.

Wel heb ik het lastig met het patroon. Ik ben dus gewoon weer lekker gaan snoepen, de afghelopen paar dagen dat ik weer losgelaten werd op de kasten hier in huis. Koekje hier, dropje daar, alles gaat weer soepel naar binnen. Wel ga ik echt minder brood eten. Lunches aanpassen, meer sla eten, af en toe een soepje en wellicht hier en daar een midweekje op fruit, mager vlees/vis, groenten en volledig suikervrij. Ever herijken.

Het programma zelf, zo heb ik vandeweek ook al via de site teruggekoppeld, was goed. De begeleiding steekt goed in elkaar, de optelsom lijkt te kloppen, het resultaat is aantoonbaar. Ik moet natuurlijk vrijdag nog even de eindtest doen, maar ik heb bereikt wat ik wilde bereiken. Ook als ik vrijdag wellicht iets minder vermogen wegtrap. Dat laatste lijkt mij overigens sterk, omdat ik vanmorgen gewoon op het buitenblad de piramide van Austerlitz op reed. Dat doe je niet als je slapjes bent.

Wel denk ik dat het programma echt veel prettiger kan. Maak studie van de verschillende mogelijkheden binnen het dieet, maak het minder eentonig. Dat gaat de klant niet doen, dat moet jij doen, als ontwerper. Voorkom dat mensen drie keer groenten moeten koken of wokken, vijf keer met droge sla in de weer zijn. Daarnaast denk ik dat de pillenmacht wel wat minder kan. Als ik van een pil drie keer per dag twee stuks moet eten, kan dat wellicht ook iets meer geconcentreerd in een pil worden gestopt. Dat scheelt alweer de helft. Ook waren zowel de vitaminenpil als de 'ijzerwaren' (calcium etc.) van die droge pillen die nauwelijks soepel weg te slikken waren. De omgea-3-pillen daarentegen, waren nette capsules die wel lekker weg te werken waren. Nogmaals, als je me zes keer per dag laat slikken, maak het dan de makkelijkste ervaring mogelijk.

Mijn uitdaging blijft het snoepen. Sporten doe ik graag en veel, dus dat is geen punt. En op zoek gaan naar lekkere en gezonde alternatieven blijf ik toch ook leuk vinden. Deze ronde ga ik weer verder met muesli, vloeibare honing, Speld-brood en koekjes met natuurlijke zoetstoffen in plaats van suiker. Elk jaar ietsje beter...;)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?