Wat te doen met een kansloos voetbalseizoen?

Het was 3 april, 2011, en we namens in het stadion afscheid van elkaar met de woorden: "Nou, tot volgend seizoen dan maar weer". Het lijkt wel of de jaren steeds korter gaan duren, met of zonder play-offs. Die laatste waren natuurlijk in het leven geroepen om het seizoen langer spannend te houden voor de supporters. En wat extra geld te verdienen. Maar sinds de invoering twee seizoenen geleden ben ik uit protest nog niet wezen kijken naar die play-off duels en gezien de toeschouwersaantallen, met mij velen anderen.

Dat gezegd hebbende, wandel je na een 2-3 nederlaag tegen ADO Den Haag (scheids, bedankt!), dus de Galgenwaard uit, wetende dat je nog twee thuiswedstrijden te gaan hebt. Volgende week Feyenoord, en op de laatste speeldag tegen AZ. Maar ik houd het voor gezien, ben er helemaal klaar mee. Ik hoorde de ADO-supporters gisteren gelukzalig zingen dat ze 'Europa in gaan'. Veel plezier, want je seizoen wordt er ondanks een paar hele leuke avonden echt niet leuker op.

Gek genoeg heeft Utrecht de meeste punten en het beste spel gespeeld in een overvol programma voor de kerst. Daarna volgde zonder de Europese verplichtingen een hele reeks gelijke spelen, uitschakeling in de beker en gisteren zicht op het laatste kansje op plaats vier. Hetzelfde lot dus als Feyenoord, dat aanvoerder Ron Vlaar na de wedstrijd tegen AZ hoorde zeggen dat "het seizoen nu wel over is". Klopt, bij ons ook. En dan mag je dat enthousiasme zondag aanstaande lekker gaan delen met het publiek....

Nee, wat mij betreft passen we een aantal zaken aan. We schaffen de play-offs af. En snel. Daarna brengen we de competitie terug tot zestien of zelfs veertien teams en gaan we het bekertoernooi weer vanaf het begin 'open loten'. Dus iedereen doet mee en kan elk ander team treffen. Terug naar de basis nu het even kan, want aan enorme TV-opbrengsten hoef je in deze tijd niet te denken, je kunt tenslotte niet verliezen wat je niet hebt.

En voor wat betreft FC Utrecht, het volgende: verkoop Dries Mertens (Ajax, Anderlecht?) en Michel Vorm (buitenland?) en probeer Kevin Strootman weg te houden bij Fulham. Mihai Nesu (onbekend), Khalid Sinouh (PSV) en Tom Cornelisse (FC Twente) gaan ook, waardoor ruimte ontstaat voor mooie, leuke, jonge versterkingen uit liefst de Jupiler League. Met de voor Vorm en Mertens binnengekomen (pak 'm beet) acht miljoen euro trek je er vier uit voor versterking en ontwikkeling, dat levert wederom een mooi transferbudget op, met Derk Boerrigter (RKC, € 700.000,-) als eerste tastbare resultaat.

Met Boerrigter erbij, de ontwikkelende Tommy Oar en Adam Sarota en Eduard Duplan en natuurlijk de terugkerende Jacob Mulenga zijn de flanken wel weer bezet voor komend seizoen. Enige liefde en aandacht dient dan wel uit te gaan naar de verdediging, waar Istmo Vorstemans is doorgebroken en je met Alje Schut en Jan Wuytens over drie waardige centrale verdedigers beschikt. Maar op de beide flanken dient en een enorme ontwikkeling plaats te hebben (Mark van de Maarel) en versterking te worden gehaald, want een vervanger voor Nesu zit nog niet in de selectie. Tijd voor backs dus. En mocht er nog een pareltje voor het middenveld rondlopen, ook halen! Want Jacob Lensky komt toch echt wat (handelings- en reguliere) snelheid tekort en samen met de heren Gianluca Nijholt, Michael Silberbauer (als hij blijft) zijn ze altijd goed voor wat kaarten met bijbehorende schorsingslast.

Dus, aan de slag mannen bij de FC. Jullie hebben enorm veel tijd om gestaag de beoogde versterkingen te leren kennen, te paaien, een warm gevoel bij de club te geven en in de laatste wedstrijden ook wat jongere spelers kansen en minuten te geven. Dus doe dat ook. En nogmaals, gelieve de backs, keepers en Boerrigter allen uit de Jupiler League te halen!!

Reacties

Anoniem zei…
Frank ik lees met veel plezier je blog maar ben het niet met je eens: seizoen duurt steeds korter? We zijn al negen maanden aan het voetballen, en nog een paar maanden in het vooruitzicht. Seizoen voorbij? Die play-offs gaan we wel halen, want die achtste plaats is voor ns, punt. En dan hebben we wellicht iets geleerd van onze amsterdamsche vrinden: toen een paar jaar geleden Feyenoord met K2 in een seizoen twee keer van Ajax won, brachten de Rotterdammers spontaan een DVD uit met beide wedstrijden. Vervolgens werd Feyenoord in de Play-offs twee keer verslagen, dag Champions League. Zo zal het nu ook gaan: wij verslaan ADO twee keer in de play-offs, om vervolgens in de finale Groningen of Roda af te drogen. Europa, here we are again! En mocht het niet gebeuren dan kijk ik toch terug op een prachtseizoen: nog nooit vertoond, 12 Europese wedstrijden, nog nooit vertoond: twee keer winnen van Ajax, pas vijf keer eerder vertoond: halve finale beker, zelden vertoond: vijf internationals in je selectie.
Hartelijke groet
Jeroen
Frank Heukels zei…
Ik heb je gepassioneerde verdediging er even bijgeplakt hoor!!!

Mijn teleurstelling is vooral te danken aan 2011, waarin we in 11 wedstrijden maar 15 punten wisten te winnen en uitgeschakeld werden voor de beker tegen een zeer vervelend FC Twente. De zeer frustrerende gelijke spelen (heb ik echt een onwijse hekel aan!!!) en het afhaken in de strijd om plaats vier maken mij echt teleurgesteld. Want ik had met deze ploeg, aangevuld met Strootman, echt veel meer verwacht. Tuurlijk valt Mulenga weg, en missen we Van Wolfswinkel en Silberbauer vaker dan gewenst, maar toch. Je hebt een betere selectie dan ADO en Roda en die staan ruim boven je.

En daarnaast ben ik gewoon een fervent tegenstander van die play-offs. Dus kansrijk of kansloos, mooie of lelijke wedstrijden, ik ga niet en dus eindigt in ieder geval mijn seizoen heel erg vroeg...;) Dat is (mijn enige, zo ongeveer) een principekwestie, haha. En Europees voetbal, tsja, het was absoluut de moeite van het beleven waard, maar ik ben er echt van overtuigd dat het ons zeker tien punten heeft gescheeld. En was de beleving en de groei van je spelers dat ook waard? Met tien punten extra hadden we om plaats vier gespeeld en komend seizoen geen voorrondes hoeven spelen en fatsoenlijk op vakantie gekund.... De spelers dan.
En, dat dan weer wel, dat Europese rondje brengt je bij vijf internationals in je selectie, helemaal eens. Zonder was dat denk ik wel minder geweest ja.

Wat me bij de vraag brengt, hoe kom ik inderdaad aan zo'n negatieve kijk, terwijl er statistisch zoveel moois is behaald? Door de verdeling van punten (veel in begin, minder tegen einde)? Of zijn het mijn te hoge verwachtingen?

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?