Op zoek naar het semantische web....

Klinkt als de titel van een minder goed scenario, maar ik ben toch echt benieuwd. Wat er al is, waar aan wordt gewerkt, of minstens, waar over na wordt gedacht. Op internet zijn inmiddels een aantal voorbeelden van semantiek op het web te vinden. Maar misschien moeten we eerst een stapje terug.

Want wat houdt het semantisch web in? Welnu, op Frankwatching staat een goede uitleg, daterend uit 2008! Maar ook de verklaring en voorbeelden van Godfried van Loo (Yocter, 2010) spreken aan. Als we de semantische toepassingen op het web dan kenmerken met de begrippen: open, intelligent, entiteit en betekenis, dan wordt het eenvoudiger jezelf voor te stellen dat de 1.0 en 2.0 'kaartenbak' die internet tot op heden vooral is, de komende jaren tot het verleden zal gaan behoren.

De basis wordt gelegd door het zogenaamde RDF (Resource Description Framework). In dit datamodel worden verbanden en intonaties gelegd en verwerkt die we vervolgens samenvatten als ontologie. Een verzameling concepten met een volledig onderling begrip.

Maar goed, academisch en wiskundig is het allemaal wel onder woorden te brengen. Hoe ziet het er dan uit? Dat levert helaas nog weinig concrete voorbeelden op. Wat mij betreft gaat het resultaat richting een website op maat, voor elke bezoeker, rekening houdend met lokatie, applicatie, persoonlijke interesses, internethistorie, sociale omgeving en drijfveren en wat er allemaal nog meer bekend is en gaat zijn tegen de tijd dat dit gemeengoed gaat worden. Je gaat dus, over een jaar of drie, aan de hand van je zoekresultaten terugzien wat voor internetgebruiker, of zelfs mens, je bent. Het www als een grote vormloze spiegel, die zich per bezoek en verzoek aanpast aan gebruiker, vraag, tijdstip, etc. Confronterend en erg beangstigend, maar natuurlijk ook een logisch gevolg van al wat we nu al doen en laten op het web.

De komende maanden mag ik mij namens een opdrachtgever gaan storten op het (minstens) verwerken van semantische kenmerken in een grote en druk bezochte website. De basis is volledig kennisgebaseerd en situationeel met je informatie omgaan, zodat de klant een optimale dienstverlening voelt en beleeft. Ik ben nog steeds vooral nieuwsgierig naar het resultaat, want dat er nog maar weinig voorbeelden zijn is inmiddels helder.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?