iPad opent de deur naar teleurstelling

Je rijdt al jaren met je oude en gammele auto over smalle, hobbelige weggetjes rond. Plotseling ligt er een high-tech wegennet, zie je al een enkeling met een geweldige auto voorbij razen, maar kijk jij beteuterd om je heen: zoveel mogelijkheden, maar je doet niet mee. Het kan niet. Je autootje kan het niet aan.

Zo voel je je als je voor het eerst een iPad gebruikt, opent, inricht en ontdekt dat er nog heel veel partijen en bijbehorende apps zijn die niet voldoen aan de nieuwe eisen van de iPad. Apps die zijn gemaakt zonder een doorkijk naar meer, voor gebruik op de iPhone, Android en andere smartphones. Een kleiner beeldscherm, minder hoge pixeldichtheid, minder gebruik van het beeldscherm dus eigenlijk en minder opties dan technisch en functioneel wel haalbaar hadden geweest. Zonde.

Een goed voorbeeld zijn de apps van AD en Stumbleupon. Toch twee clubs die behoorlijk snel meededen met de apprage en daarmee veel mensen hebben gewonnen als speler, klant, gebruiker en lezer. Leuk. Nu, een jaar of twee later, hebben ze echter te lijden onder 'de wet van de remmende voorsprong'. Ze waren er snel bij, hebben daarna niet meer (voldoende) ontwikkeld en lopen inmiddels mijlenver achter op de technische mogelijkheden en de extreem veel hogere klantverwachtingen.

Ik heb alle apps die niet specifiek zijn gemaakt voor de iPad er gewoon afgegooid. Geen zin meer in die teleurstelling. Ze zijn me te min. Ze voldoen voor de telefoon, en daar blijft het bij. Adieu. Daarna ben ik eens uitgebreid gaan zoeken, op Google en in de Appstore, naar apps die wel voor de iPad geschikt zijn of zelfs zijn gemaakt. Gelukkig wist ik al dat Voetbal International beschikt over een iPad-app en die heb ik dus snel gedownload. En wat een genot! Weer totaal aders dan de site en de al bestaande telefoonapp, met optimaal gebruik van scherm, functionaliteiten en, qua content, beeld!

Ook erg mooi zijn de apps van CNN, BBC World, Nu en NRCNext, alleen is het dan weer jammer dat je voor die laatste € 0,79 per editie moet betalen.... Ik ben al volledig op 'gratis' ingesteld, hahaha. Ik ben alleen nog op zoek naar een spel dat ik al eens voorbij heb zien komen, op TV, denk ik. Waarbij je de iPad gebruikt als stuur en er dus ook letterlijk mee stuurt. Maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Namen? Kom maar door... Andere tips over fantastische aps overigens ook!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?