Banken, merken, kiezen doe je op gevoel

Tenminste, ik doe dat. Zelfs in een sollicitatiegesprek heb ik weleens eerlijk aangegeven zo ongeveer al mijn beslissingen op gevoel te nemen, om ze vervolgens (en desgevraagd) rationeel te beargumenteren. Tsja, zo werkt dat. Ik kan gewoon niet zo goed nadenken zonder me niet al direct uit te spreken. Ik heb die klus ook niet gekregen, dus ik ben er maar mee gestopt zo eerlijk te zijn.

Maar alle keuzes gaan dus via de onderbuik in plaats van het hoofd. Het werkt nogal goed voor me en gaat extreem vaak gepaard met het gewenste resultaat. Dus het werkt. Voor mij.

Vorige week hebben wij bij onze hypotheekverstrekker gezeten. De Rabobank had ons zes jaar geleden een 'op maat'-product verkocht en dat moest door voortschrijdend inzicht en een aantal optredens in Kassa en Radar worden aangepast. Indien gewenst. De man was verbijsterd over het gebrek aan denkkracht en overpeinzing die er aan onze beslissing deze vorm van hypotheek te kiezen, vooraf ging. Al was hij al wat minder verbijsterd en wat meer tevreden toen we ongeveer dezelfde hoeveelheid energie staken in zijn nieuwe voorstel....;). Het boeit me verder ook niet zo. Dergelijke administratieve zaken horen erbij, ik maak er met moeite een uurtje voor vrij en dan moet het goed zijn. Klaar. En de Rabo bevalt als partij, dus dat maakt het dan lekker eenvoudig.

De afgelopen maanden is mijn andere bank, Bizner, opgeslokt door haar grote broer, dezelfde Rabobank. Dat vind ik dan weer erg jammer. Ik had Bizner nu juist uitgekozen om haar kleinschaligheid en werd in alles bevestigd dat 'klein' vooral een hoger service en klanttevredenheidsniveau met zich meebrengt. Dat gevoel heb ik nu eenmaal. Mijn zakelijke rekening loopt dus nu ook bij de Rabo. Veilig, vriendelijk, maar niet speciaal. En ik voel me en doe graag iets speciaals.

Dus heb ik mij aangemeld bij de Triodos bank. Nooit meer wat van gehoord. Je moet daar een onlineformulier uitprinten en opsturen, wat mij niet lukte zonder printer. Gebeld, bleek dat het allemaal toch wel door zou komen bij de bankiers en ik werd per post van verdere stappen bijgepraat. Ik wacht nog steeds. Jammer, want ik ben wel onder de indruk van vlekkeloze service. Veel alternatieven zijn er ook niet. Ik heb geen enkel vermogen om onder te brengen bij Van Lanchot, CreditEurope klinkt ook veel te verheven voor een eenvoudige ZZP-er als ik, Westland Friesland zit in de hypotheken, kortom: heb ik allemaal niks aan.

Ik ga Triodos een nieuwe kans geven, gewoon, omdat ik toch liever klein bankier dan in de nummers van het volume te verdwijnen. Zakelijk dan. Want mijn hypotheek ligt dan weer prima verboren in die massa van de Rabobank.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?