UPDATE: Eliza wordt sluw misbruikt.....

UPDATE: Na het schrijven en naar Eliza was here mailen van deze post heb ik allereerst een reactie teruggekregen van de Nederlandse vestiging (hier om de hoek, op de Biltstraat). Vervolgens wordt ik gebeld door de Belgische dependance, die mij keurig hebben uitgelegd dat ze er echt niets mee te maken hebben en ruim drieduizend meldingen hebben gekregen van dergelijke spamreacties op het internet.

En ik geloof dat verhaal. Na het horen van de reactie en de maatregelen en moeite die zij doen om achter de veroorzaker(s) te komen.

Ik ben erg benieuwd wie en wat hier dan wel achter zit, want alles wijst op een meer intelligente spambot (3000+ doe je niet handmatig, ook niet met heel veel tijd teveel....) dan tot nu toe het geval. Want in tegenstelling tot alle bekende software wordt hier wel degelijk op relevantie gefilterd of gezocht. Stel je voor, software die zelfstandig Googled op de term 'zomer vakantie wintersport' en vervolgens een voor een de links afloopt en plaatst daar waar mogelijk. Sluw.

De volgende stap wordt de 'lezende en begrijpende' spambot, die de graphics leest die we gebruiken om menselijkheid aan te tonen. We zullen dus, kortom, met zijn allen iets nieuws moeten bedenken om deze sujetten voor te blijven (of weer in te halen....).

In de tussentijd wens ik Eliza was here alle succes met de nieuwe vestiging in België (want daar maakte de spambot keurig melding van) en het achterhalen van deze boef. Omdat ik principieel geen posts verwijder van dit blog, hieronder het originele en inmiddels dus gedateerde verhaal dat alles aan het rollen bracht.....:

=======================
Vreselijk irritant en volstrekt ontoelaatbaar bij elk serieus bedrijf en nooit geadviseerd, of zelfs hard gestopt, door elke kundige internetadviseur en -marketeer. Spammen via reacties op blogposts.

Het is de treurige reden van het bestaan van Captcha's, de letters en cijfers die je soms moet overtikken om aan te tonen dat je daadwerkelijk menselijk bent (goed idee overigens, voor in stemhokjes.... Een vraag, alleen het juiste antwoord geeft stemrecht.....;)). De captcha's stoppen de spambots die volledig zijn geprogrammeerd om zoveel mogelijk tekst over een onderwerp en vooral links naar een specifiek adres achter te laten op het internet. Hierdoor stijgt de desbetreffende site in importantie voor de zoekmachines en komt deze dus hoger terug op bepaalde zoektermen.

Afgelopen week ontving ik, op een hele oude post, deze reactie van Eliza was here. De Belgische variant. De reactie slaat totaal niet op het geschreven stuk, maar de Belgen van deze toch goed bekend staande reisorganisatie menen dat hun informatie, hun promotie en hun url niet mistaan op mijn blog. Fout dus. Maar ik laat hem zeker staan. Aangevuld door dit stuk. Want als men van Eliza was here dan zo druk is met internet, dan leest men vast ook de meningen van mensen en bloggers en dus ook deze. Dit is niet de manier, Eliza!! Zo promoot je jezelf, je site en je product niet en dit kost je absoluut je (goede?) naam.

Het probleem van dergelijke kortzichtigheid is dat het altijd bij je terug komt. Hetzij via hard gevelde oordelen als deze, hetzij doordat Google een manier vindt om ook deze reacties te filteren uit hun algoritme en jij dan jaren wordt teruggeworpen in je internetontwikkeling. Daarnaast wil je niet dat mensen je op deze manier vinden, want de zoekers lezen dan blijkbaar een volstrekt irrelevante reactie op een artikel of post en besluiten dan intuïtief dat jij niet aansluit bij hun vraag. Jammer, maar helaas.

De keerzijde dus van mijn zeer positieve post over Brabantia, hun service en hun snelle en effectieve reactie op een mening over Brabantia op het internet. Zoals ik al aardig wat reacties op deze mening heb gekregen, zal dat ook het geval zijn op mijn gevoel en idee bij Eliza was here. Teleurstellend, want mijn klantenservice ervaring heeft mij geleerd dat een slechte ervaring zo'n zeven jaar blijft hangen. Ook bij iedereen die dit leest of met wie ik hierover praat. Gemiste kans Eliza.

Mijn advies:
* Ontsla per direct de manager hiervoor verantwoordelijk. Als je dergelijke zaken een keer toelaat (door afbrokkelende of niet aanwezige waarden en normen of gewoon een gebrek aan kennis en kunde) dan ga je dit of andere domme acties zeker weer herhalen.
* Laat je eens goed en diepgaand voorlichten/trainen over de mores op internet. Wat zijn de do's en dont's, wat zijn gevolgen van het zoeken naar een 'quick win' en vooral hoe creëer of behoud ik op termijn een erg goede naam op het web?
* Als je dan zo nodig nadrukkelijk aanwezig wilt zijn op het internet en alle wegen terug moeten leiden naar Eliza was here en haar producten, richt dan een kleine redactie op (stagiaires?), maak deze mensen deskundig op het vakgebied en laat hen, als mens en deskundige, alles volgen en reageren op alles wat er over Eliza en haar branche wordt geschreven. Dit wordt namelijk wel gewaardeerd. Zeker als er open discussies ontstaan, waarin fouten worden toegegeven en complimenten worden uitgedeeld en geaccepteerd. Denk 'Brabantia' en scoor die punten die zo weinig bedrijven kunnen (en soms zelfs willen) scoren.
* Schrijf een visie op Eliza op het internet, geldend voor de komende vijf jaar, waarbij elk jaar aanpassingen moeten worden gedaan. Want de ontwikkelingen gaan te hard voor inflexibele ideeën (en mensen!), maar een kader is altijd noodzakelijk, om uitschieters zoals deze te voorkomen en je interne organisatie ook drager te laten zijn van je plan en visie op je naam, je merk en de stappen die nodig zijn om deze te krijgen en houden zoals je dat wilt.

Erg christelijk van mij, om hier ongevraagd een adviesje te dumpen. Ze hebben het zeker niet verdiend bij Eliza, maar ik heb vandaag een erg 'Arie Boomsma-achtige' dag en knuffel iedereen die lelijk tegen me doet. Bij deze.

PS, voor meer informatie kunt u zich wenden tot Rode Streep Internet Consultancy....;)

Reacties

Frank Heukels zei…
Eliza is in ieder geval snel met haar e-mailafhandeling!± Ik had de post even gemaild, er direct een keurige reply:
"Beste Frank,

Wij hebben de afgelopen dagen inderdaad vernomen dat er teksten over Eliza was here op verschillende internetsites zijn verschenen. Helaas niet door eigen toedoen, net als u staan wij ook niet achter deze manier van publiciteit. Op dit moment wordt getracht te achterhalen hoe dit
heeft kunnen gebeuren en hoe we dit ongedaan kunnen maken.

Wij willen onze excuses aanbieden voor het ongemak en de overlast welke
u ervan ondervindt.

Met vriendelijke groet,

Soraya"

Tsja, dat gebeurt natuurlijk ook, dat de concurrentie even lekker jouw naam besmeurd. Maar dan doen ze het minstens erg intelligent en sluw (nette en salesgerichte positieve boodschap op incorrecte wijze) We zullen het dus nooit zeker weten...

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?