Daar is ie en ik wil 'm

Het was niet enkel mijn verjaardag gisteren. Bijna net zo belangrijk was de volgende (media)wereldschokkende release van Apple. De iPad, in dit geval. (Tekenend trouwens, dat een dag na de lancering van de naam, de bijbehorende Wikipediapagina al volledig online staat....).
Zoals het zich laat aanzien, in gegeven beschrijvingen en getoonde beelden en demo's en zelfs in de vandaag al rondgaande persiflages, is het een fabuleuze nieuwe machine die de belangrijkste zaken des computers keurig bundelt en op een unieke (Apple) wijze aanbiedt. Daarnaast is de touchscreen bediening die we al kennen van de iPhone natuurlijk ongeëvenaard. Zelfs na drie jaar.

Maar naast veel makkelijker en beter bedienbare iTunes, iPhoto en email, is het natuurlijk vooral de start van een nieuw fenomeen: iBooks. Als kersvers eigenaar van een digitale boekenlezer, ben ik sinds een dag of drie ingewijd in de nadelen van deze handel. Zo is het volstrekt onbegrijpelijk dat ik, al downloadend, dezelfde prijs voor een boek moet betalen als wanneer ik naar de winkel wandel en daar het echt bestaande exemplaar aanschaf. Terwijl er digitaal toch veel tijd, arbeid en dus geld wordt bespaard met het ontbreken van vervoer, opslag, drukken, papier, etc. Welnu, volgens het goede voorbeeld van iTunes gaat Apple aan dit misstand een snel en accuut einde maken. En terecht. Liberaliseren die handel! Ik geef het nog een maand of zes (over twee maanden liggen de eerste exemplaren van de iPad in de winkel) en dan kost een boek mij nog slechts € 4,- a € 5,-. Maximaal.
Ik heb mij ondertussen bij Apple aangemeld voor de notificatie. Zo wordt ik direct op de hoogte gebracht van de verkoop van mijn model in Nederland. Helemaal goed. Voor mij wordt het de luxe versie, 64GB opslag en voorzien van Wi Fi en 3G toegang. En dat voor slechts $ 829,-, zo'n € 593,-. Koopje. Het lijkt bijna sociaal.

Reacties

Anoniem zei…
heeee dat is raar. En nu?

http://www.nu.nl/gadgets/2178190/ipad-drijft-prijzen-e-boeken-op.html

Y
Frank Heukels zei…
Helaas!! Een zot voorbeeld van een gereguleerde markt. Als niemand via Apple boeken voor minder dan 12,99 verkoopt, gaan alle lagere prijzen die nu worden gehanteerd dus inderdaad omhoog. Zonde!
Normaliter zou meer aanbod via een lagere prijs naar meer vraag moeten leiden. Nu hopen ze dat meer aanbod tegen een hogere prijs meer winst oplevert. Kan. Jammer voor ons, de lezende consument.

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?