VWO, HAVO, VMBO.... Theoretisch, hoop ik dan toch...

Ieder kind is uniek. De een wat meer dan de ander, maar toch. Onze oudste, de man van de kunstwerken en de snel terrein winnende pubertrekjes, zit in groep acht. Groep acht staat voor, 'alles-wat-je-in-de-voorgaande-zeven-jaar-hebt-geleerd-herhalen-om-er-zeker-van-te-zijn-dat-je-klaar-bent-voor-het-middelbaar-onderwijs'. En naast al dat herhalen vindt er ook een belangrijke (mentale?) stap plaats: de middelbare school wordt bezocht en uitgekozen. Welkom in weer een nieuwe fase jongen!

De middelbare school, het middelbaar onderwijs. De naamgeving impliceert middelmaat en niks dan dat, maar het moet natuurlijk uitgelegd worden als de 'middelste school'. Maar dat wachten we hier thuis eerst wel even af:).

Op basis van des kinds voorkeur (lees: de onze, als ouder), het advies van de laatste leerkracht en de behaalde resultaten in de welbekende CITO-toets wordt je kind geplaatst op een niveau. De school, ja, die middelbare, moet dit ook nog eens accepteren. Kortom: je bent blij als het spul een beetje scoort, zodat je een bepaalde garantie op niveau hebt.

Nu ben ik zelf van de 'MAVO-HAVO-generatie' en ik heb beiden ook uitgebreid op niveau kunnen testen. En in mijn optiek is juist tussen deze twee stromingen of niveaus het gat het grootst. Of tenminste, dat was het. In mijn tijd. Dat schijnt tegenwoordig net iets anders te liggen, namelijk midden in het VMBO, tussen de Theoretische Leergang en de beide (kader en basis) Praktijkopleidingen. Ik, als bezorgde en goedwillende ouder, hoop dus direct dat mijn kinderen allemaal minstens boven die magische grens gaan vallen en daarmee direct een soort van middelbare kickstart krijgen. Het is net als met een nieuwe baan, een zo hoog mogelijk salaris is niet alleen gewoon lekker, op de korte termijn, maar zeker ook op de langere zeer bruikbaar. Respect van je collega's, eerder aan de beurt bij promoties, etc. Die vliegende start bedoel ik.

Voor wat betreft Rowdy wordt het allemaal kiele kiele. Hij hangt qua resultaat tegen de theoretische leergang aan, qua vermoedens en geloof van 'derden' (ouders, leerkracht) er net overheen, de waarheid zal wel weer in dat vermaledijde midden liggen....:). Vanavond vroeg hij waarom we zo hameren op die TL en waarom alles 'daaronder' zo'n reactie bij ons losmaakte. Goeie vraag, ik kon 'm ook niet (correct) beantwoorden. Maar het toont wel aan dat ie niet achterlijk is, hahaha.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?