"Als ie maar geen profvoetballer wordt..."

Zong Boudewijn de Groot, in 1973 op 'Jimmy'. Zelf sta ik daar niet negatief tegenover, van mij mag iedereen profvoetballer worden. Wel hoop ik dat mijn dochter geen profvoetballer treft, want de hartenzeer die willekeurige foto's in de Braziliaanse bar opleveren, gun je niemand, zeker niet je dochter.

Maar goed, ik ben nog niet begonnen, of ik dwaal al af. Vandaag werd ik getriggerd door het nieuws dat Stijn Schaars van AZ naar Sporting Lissabon verhuist. Vorige week was Ricky van Wolfswinkel hem al voorgegaan naar de Portugese kustplaats. En dat laatste woord schrijf ik hier met opzet en ik hoop dat het blijft hangen. Want ik heb drie steden die ik in mijn leven nog zeker eens moet bezoeken, voornamelijk op basis van vooroordelen, verhalen van anderen, 'hear say' dus. Die steden zijn Lissabon, San Francisco en Istanboel.

En dan ben je profvoetballer en biedt jouw carrière en talent je wellicht mogelijkheden jaren in het buitenland te werken. Zelfs veel geld te verdienen. Nieuwe mensen, leefomgeving, cultuur op te doen en vooral heel veel te ontdekken. Dan heeft ieder mens zijn/haar voorkeuren, afhankelijk van interesses, opvoeding en omgeving. Bij mij zouden de drie genoemde steden direct iets losmaken als huurling. Zoals Clarence Seedorf direct luistert als Brazilië als optie wordt genoemd, aangezien hij met een Braziliaanse is getrouwd.

Nu kiezen voetballers toch veelal om financiële en sportieve redenen voor een nieuwe club. Of gewoon omdat er simpelweg geen andere interesse is. Maar beide eerdergenoemde voetballers hadden meerdere opties. Schaars kon bijvoorbeeld naar PSV, dat hem graag zag komen en belangrijk wilde maken. En dan kies je voor Sporting Portugal. Zou ik dus ook doen. Portugal staat, ondanks de Europese successen van vooral FC Porto, niet te boek als toonaangevend voetballand, maar dat is niet terecht. De Engelse topclubs doen duidelijk meer zaken met de Portugese top, dan met de Nederlandse. Land, klimaat, sportbeleving, financiën, steden, cultuur, taal, het is allemaal top of minstens interessant en de moeite van het beleven waard. De ultieme vraag om dergelijke bestemmingen te kunnen duiden is: "wil ik hier een vakantiewoning hebben?"

Ja, in Lissabon, of lekker een half uurtje er buiten, wil ik best een mooie vakantiewoning hebben. In Blackpool niet. In Frankfurt ook niet (ondanks het feit dat het wel een mooie stad is...!!). En in Engeland is het te nat... Zong Henk Westbroek over Schotland.

Laten we vanuit deze invalshoek eens even wat recente transfers en speculaties tegen het licht houden. Pascal Bosschaart vertrekt naar Australië, top natuurlijk. Ook geweldige transfers (zouden) zijn Miroslav Klose naar Lazio Roma, Edin Dzeko naar Real Madrid, Xamax Neuchatel wil Ruud Gullit als trainer, Rasmus Lindgren en Brett Holman staan op verlanglijstje van Red Bull Salzburg, Frederic Kanoute kan naar Qatar en Michel Preud'homme gaat naar Saudi-Arabië.... Ik had hetzelfde gedaan.

Wat ik zeker niet zou doen, omdat ik er geen vakantiehuisje wil, is vertrekken naar Birmingham (Danny Koevermans), Los Angeles (vanuit Rome, of all places!! Fransesco Totti), Makhachkala (ook al ligt het mooi aan de Kaspische Zee.... Balázs Dzsudzsák) en Liverpool (Eljira Elia).


Eigenlijk valt de gehele Premier League natuurlijk buiten de lijst 'gedroomde bestemmingen'. Lullig, want het is de leukste competitie met het meeste geld. Zo is Noord-Italië momenteel interessanter dan Zuid-Italië. Onterecht, meen ik, in het zuiden is het veel beter weer! Het Malaga van Ruud van Nistelrooy en Joris Mathijssen wordt een topclub, hoop ik, en als Sergio Aguero naar Juventus vertrekt is ie hartstikke gek.


Of we vragen Boudewijn de Groot een extra couplet aan 'Jimmy' toe te voegen. Iets in de richting van "als ie maar geen blogger wordt / want daar komt alleen maar onzin uit / niemand neemt 'm serieus / een irrelevante ijdeltuit

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?