Hoe belangrijk is internet?

Vandeweek zat ik met iemand te praten, die vertelde over de alsmaar groeiende groep mensen die meent dat de aansluiting met internet niet langer 'afsluitbaar' mag zijn, zoals ook water niet kan worden afgesloten bij wanbetaling. Water is namelijk een 'primaire levensbehoefte'. Een interessante vraag. Maar voor ik hier een persoonlijk, danwel professioneel antwoord op kan geven, eerst even de basisvraag: Wat is een 'primaire levensbehoefte' oftewel een 'primair goed'?

"Onder primaire goederen worden goederen verstaan die voorzien in de eerste levensbehoefte van de consument. Zo kunnen water, voedsel en de lucht die wij inademen gezien worden als primaire goederen. Het moet hierbij wel om goederen gaan waar we echt niet buiten kunnen. Zo is het in te denken dat bijvoorbeeld brood en aardappelen als eerste levensbehoefte aangemerkt kunnen worden, maar bijvoorbeeld chips en frisdrank niet. Deze laatste goederen worden ondergebracht onder de noemer 'Luxe goederen' of 'Secundair goed'. Aldus Wikipedia.

Dus, zo start een tendens, internet is of wordt een primair goed. Zijn er dan zaken die wij alleen met internet kunnen doen en waar we niet buiten kunnen? Vanaf 2011 de belastingformulieren invullen. Maar daar kan ik best buiten.

Dus wat mij betreft is het onzin. Ja, de komende tien jaar zeker. Ik kan me wel indenken dat we op deze (internet)koers varende, zowel sociaal als economisch als logistiek, internet in de toekomst als primaire levensbehoefte gaan zien. Maar daarvoor heeft het een te laag 'leven en dood-gehalte', zoals water, voedsel en lucht dat wel hebben.

Internet heeft natuurlijk wel een historische en onuitwisbare indruk gemaakt in haar eerste 15 (bewuste) levensjaren. 'Bewust', omdat het al sinds de jaren veertig theoretisch bestond, maar pas medio jaren '90 gemeengoed werd en haar huidige vorm heeft ontdekt en aangenomen. Internet als wiel, als stoommachine, als iets materieels? Of is het ontstaan van internet beter te vergelijken met bijvoorbeeld de relativiteitstheorie, een willekeurige ideologische stroming of zelfs een geloof? Of, en nu word ik wel een beetje baldadig, kijkt men over 200 jaar terug en ziet dan, net als bij de kruisiging van Jezus Christus een duidelijke scheidslijn in de geschiedenis lopen en creëren we momenteel zelfs een nieuwe jaartelling? Dan ben ik geboren in 23 v.i.

Ik denk zelf dat het antwoord nog niet te geven is. Omdat niemand nog over het volledige beeld beschikt, zelfs niet dat van tien jaar geleden. De ontwikkelingen gaan zo enorm snel. Momenteel is internet een luchthaven, snelweg, opslagplaats, vliegtuig, distributiecentrum, vrachtwagen, fabriek, consument en verkooppunt tegelijk en dat is nauwelijks goed te verwerken. Maar het is al helemaal niet te zeggen waar het stopt. Welke rol neemt internet in ons dagelijkse sociale en professionele leven in over vijf jaar? Of over tien?

Reacties

Anoniem zei…
Ik zie ook dat de grootsheid van internet en het groeiende aantal fans van "De Schopper" invloed
hebben op je productie!

Y
Frank Heukels zei…
Is dat positief of negatief? Hahahaha

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?