Wat een top EK

Het moet maar eens gezegd. Zonder een bijzondere rol voor het Nederlands Elftal is de eerste ronde van het huidige Europees Kampioenschap tot nu toe fantastisch. Het is meestal een genot om naar te kijken en spannend, en soms ook echt erg goed om te zien hoe er wordt gespeeld. Want dat zijn natuurlijk de drie waarden waarvoor je kijkt: 'leuk' voetbal, 'goed' voetbal en 'spanning'. En als je in de kroeg of met anderen zit komt 'gezellig' er ook nog bij.

Daarom kun je Oranje maar beter in de kroeg kijken. Dan maak je kans op twee van de vier toetsen, namelijk gezellig en spannend. Want Nederland maakt het spannend. Puur omdat het niet langer in staat is een ontspannen wedstrijd te spelen tegen de Denen. Die tijd hebben we blijkbaar even gehad. We bevinden ons even op een ander niveau. Hoe lang? Dat hangt af van Luuk de Jong, Adam Maher, Kevin Strootman en Stefan de Vrij. Zij gaan ons hopelijk weer naar de subtop brengen.

En dit toernooi dan? Ik had al mijn hoop en zin gevestigd op Zweden, maar die zijn ook alweer klaar. Klote. De Russen vind ik ook leuk, ook klaar. Polen, idem. Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik begin niks anders over te houden dan juichen voor de Duitsers. Ik ben helemaal weg van Ozil en Low, vind ze sowieso het leukste voetbal spelen en koester de hoop dat zij in staat zijn Spanje van een derde opeenvolgende toernooititel af te houden, nu wij het niet meer gaan doen...

Want wij lijken wel uitgevoetbald. Uiteraard kan alles nog, ja. Zeker met behulp van diezelfde Duitsers. Maar wij moeten met twee doelpunten verschil van de Portugezen winnen, van wie we, inclusief topjaren, een maal wonnen in tien onderlingen wedstrijden. Tsja. De term 'angstgegner' krijgt een nieuwe invulling en lading. Maar goed, echt alles kan. Gisteren vlogen de leukste ploegen uit poule A eruit ten faveure van de zakelijke en effectieve Tsjechen (het nieuwe Duitsland, maar dan minder..;)?) en het ronduit gruwelijke Griekenland. Op basis van hun spel kan er toch werkelijk geen voetballiefhebber meer zijn die voor zijn plezier naar die Grieken gaat kijken, maar ze zijn wel door.

Dus stel, we gaan door. Dan spelen we tegen Tsjechië. Lijkt me al een uitdaging, ik ga er niet meer van uit dat we iemand wegspelen op dit toernooi. Ook het degelijke en met de onzichtbare Milan Baros in de spits spelende Tsjechen. En dan volgt Spanje. Mwah. Ik hoop maar op de Duitsers, al komt het dan wel op de finale aan en zijn die Spanjaarden dus weer heel dichtbij. Minstens. Met angst en beven kijken we verder, en deze keer heeft dat eens niks met het Nederlands Elftal te maken...;)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?