We leven in een klein dorp met een 'kleine' overheid

Holland op zijn smalst vandaag. Nadat afgelopen week het anarchistische cafe De Kachel in hoger beroep was ontslagen van rechtsvervolging wegens het doorroken na het rookverbod op 1 juli 2008, heeft de Nederlandsche staat vandaag bekendgemaakt in cassatie te gaan.

Uitermate genant, kinderachtig, pesterig en sjagerijnig. Kleine kinderen reageren zo, als ze niet kunnen winnen met monopoly, gooien ze het bord omver. Top, Nederland, je toont ruggegraat.

Als roker zal het me een grote zorg zijn of ik in de horeca mag roken. Als 'regelhatend mens' geniet ik van de strijd tegen 'opgelegde morele rechtvaardigheid'. Als liberaal irriteer ik me mateloos aan de wens van onze overheid op een dergelijk gedetailleerde wijze ons leven te beinvloeden. En als supporter van FC Utrecht (i.e. een 'kleintje') ben ik per definitie voor David 'De Kachel' versus Goliath 'De Saat'.

Dus om drie redenen ben ik tegen de overheid, haar acties en haar betutteling. Maar belangrijker vind ik nog dat je als overheid het goede voorbeeld dient te tonen. Dat doe je door na te denken over de statement die je maakt met een bepaalde actie of procedure. In dit geval dringt zich een schoolvoorbeeld van het verschil tussen toppers en wannabe-toppers op een voetbalveld aan mij op. Je krijgt helaas wel eens een schop tijdens de wedstrijd. Vooral als je beter bent, individueel of als team, dan de tegenstander. Een gewone sterveling reageert dit af door een kaart aan te smeren, terug te schoppen of als een idioot tegen de scheidsrechter tekeer te gaan. Een topper concentreert zich eerst op de eventuele schade. Accepteert vervolgens de hand van de dader en gaat door met zijn wedstrijd. Liefst door na de tik nog beter te gaan voetballen.

Op dit moment reageert Justitie als een typisch gevalletje van 'net niet'. Kermend ten onder gaan en David niet alleen een kaart aansmerend, maar ook terugschoppend de wedstrijd hervatten. Groots.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?