Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?

Stel: je beoefent een sport die vrij dominant inhakt op je gezin(sleven). Om hen te ontzien, plan je je grootste en meest tijdrovende avonturen zodanig in, dat er zo min mogelijk gevolgen merkbaar zijn. Met name in en rond de zomervakantie maak je jezelf en je sport schaars. Die staat in teken van De Vrouw en kinderen.

Totdat je via De Vrouw zelf wordt uitgenodigd om midden in de zomervakantie deel te nemen aan een event waar je echt veel gevoel bij hebt. De Vrouw was enthousiast, ik hoefde slechts te knikken. Het was rond. De zomer gaat verbouwd worden. Maar tot wat? Hoe gaan we dit doen en invullen?

Wensen
Ok. Een zomervakantie duurt zes weken. Wij willen er minimaal drie weg en vrij zijn. Eigenlijk liefst ook vanaf de start. Zo, uit school, de weg op en gaan. Ook moet er zon zijn. Vooral ik ben heel bang het jaar met te weinig zonuren te moeten eindigen en eis in de zomer 18/21 zonnige dagen. Vandaar onze jarenlange haat-/liefdeverhouding met Les Bacares in Zuid-Frankrijk. Maar..... De Ironman Maastricht vindt dit jaar plaats op zondag 6 augustus. Dat is vier weken na start zomervakantie. Dus als wij de eerste drie weken op vakantie gaan, zitten daar twee (de eerste twee) vrij cruciale trainingsweken in verstopt. De derde week valt al in 'de taper', dus dan gaat de voet van het pedaal. Dat past niet meer in ons vaste plaatje, omdat ik in Zuid-Frankrijk nauwelijks kan zwemmen (zee, teringhekel aan, bang voor vissen, soms ook gewoon teveel wind) en fietsen makkelijk vervelend is (schiereiland, altijd zelfde routes, ook weer teveel wind, weinig variatie dankzij Franse B-wegen, waar men gewoon met 120 langs sjeest).

Daarbij heeft De Vrouw aangegeven graag minder ver te gaan, want het autorijden is ze enorm zat. En het zou mooi zijn als we nog een weekje na de triathlon kunnen meepakken. Gewoon, om er even van te bekomen, allemaal.

Dus, wat is het plan?

Locatie, locatie, locatie
We zoeken op een uurtje of zes rijden van Utrecht. Toch de auto, want dan kan de fiets mee. Dus wat dichter bij huis, om De Vrouw niet zinloos in de auto te hoeven dwingen. Dan neem je een risico met het weer. Ja, daar zijn we ook bang voor. Je kunt ter hoogte van Parijs niet spreken van een zongarantie. In Zuid-Duitsland ook niet. Maar daar zoek ik dus zo'n beetje. En in België natuurlijk, maar dat is zo dichtbij, dat ik vrees weg te regenen. Regen, of vooral: gebrek aan zon, vrees ik op al die locaties. Maar afijn, daar ga ik me bij neerleggen, want, die eerste twee weken staan in teken van vakantie en training. Voor mij dan, de rest mag gewoon vakantie vieren...:).

Noord-Frankrijk, Zuid-Duitsland, België, het is fantastisch fietsen. Hardlopen kan ik altijd en overal. Rest: het zwemmen. Ik wil een park (want kinderen) dat naast een zwemmeertje ligt, of een 25-meterbad heeft. Dan kan ik lekker veel zwemmen. En daar wringt de schoen. Er zijn er een paar, maar die liggen in Nederland of Zuid-Frankrijk. Nou is een 25-meterbad natuurlijk ook wat lomp en bruut voor een regulier park. Maar een zwemmeertje zou moeten kunnen. Nope. In Frankrijk staat er dan expliciet bij dat er in betreffende meertjes niet gezwommen mag worden. Raar. Zal wel een reden hebben en ik heb geen zin mijn vakantie te baseren op de aanname dat er wel wat te regelen valt.



Goed. Ideale plaatjes zoals hierboven hebben we dus niet gevonden. De Vrouw opperde laatst zelfs 'we blijven gewoon thuis. Hier kun jij perfect trainen en hebben wij gewoon een prima vakantie'. Kan kloppen, maar dit komt keihard binnen in mijn fobie voor een zonvrije zomervakantie.

Weekje zon
We hebben toch nog die naweek? Ja, tuurlijk. Na de triathlon (6 augustus) doen we een dagje over terugkomen (maandag) en willen we dinsdag weer op pad voor een weekje á tien dagen zon. Vette zon graag. En liefst vliegen (want ver weg = meer zon en dus geen auto). Dan kun je een aantal landen/streken overwegen:

De opties:
Italië - Heb ik altijd geblokt. Eerst met z'n allen door een tunnel heen, om daar vervolgens in zwemcap en speedo het zwembad onveilig te maken. Om daarna weer allemaal door die ene tunnel terug te moeten. Nee, daar wegen ijs, land, eten niet tegenop. Ook niet als we de tunnel vervangen door een vliegtuig. Flikker op!

Zuid-Frankrijk - Kan. Doen we tot zover eigenlijk het liefst en dus altijd. Wellicht nu een keer wat anders?

Duitsland - Ik ben weg van Duitsland en Duitsers, maar helaas, De Vrouw mist gevoel. Gaat 'm niet worden, langer dan een weekend. Daarnaast: in die laatste week wil ik echte zon. Die moet je ook in Duitsland echt zoeken. Geen zin in.

Groot-Brittanië - Tsja. Check de neerslagcijfers.

Scandinavië - Geweldig! Willen we allemaal heel graag eens echt rustig naartoe. Noorwegen, Zweden, Finland, ja, zelfs Denemarken. Maar dat moet wachten tot we zoveel vrije tijd hebben dat zon geen rol meer speelt in de schaarse vakantietijd die we hebben.

België - Nog helemaal los van het ook daar kloterige weer, weiger ik naar een land op vakantie te gaan (en zo'n € 3500,- weg te brengen) waar minstens de helft van de bevolking schijt heeft aan mij en mijn landgenoten.

Bali - Klinkt perfect, maar is natuurlijk veel te ver weg. Daarbij moet je Bali en Azië bewaren voor de mensen (fakking teringhipsters) die graag zeggen dat ze 'reizen' in plaats van met vakantie gaan...;).

Nou ja, ik ga er komende dagen, en tijdens dit schrijfseltje al helemaal niet, uitkomen. We gaan er wel mee om, hahahaha.

Nieuw fietsparcours
Dan, waar het allemaal om te doen was. Maastricht 2017. Voor het derde jaar is er een aangepast fietsparcours. De eerste keer was het (volgens mij) alleen Nederland en gericht op mede-organisator Valkenburg. De tweede keer ging het naar het Belgische Bilzen. Nu zijn er wat meer vlakke 'rechtoerechtaan' wegen aan toegevoegd en blijven we België meenemen. Mooi natuurlijk. Eigenlijk jammer dat we Duitsland niet ook doen. Je zit daar op het mooiste kruispunt van landen dat Europa rijk is, toon het!

Maar goed, deze aanpassing is waarschijnlijk prima. Ik zeg 'waarschijnlijk' want ik heb geen idee van de klachten van vorig jaar, maar ze hebben er naar geluisterd en dit is het resultaat. Ik ga het komende maanden ongetwijfeld een keertje verkennen. Nu al zin in. Zin om mee te gaan? Let me know!!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend