In de winter plan je je volgende zomer

De winter is er natuurlijk vooral om naar de volgende zomer toe te leven. Tenminste, bij mij dan. Ik heb er helemaal niks mee, al begin ik sportief wel de voordelen te zien en voelen. Je kunt tenslotte niet het hele seizoen vol erop klappen en de winter leent zich uitstekend om iets rustiger aan te doen en meer aandacht te besteden aan je mindere punten en je conditionele basis voor het volgende seizoen.

Een andere topactiviteit in de winter: het plannen van datzelfde komende seizoen. Ik had het in 'Zoveel plannen, zoveel energie' al over alle wilde ideeën, inmiddels zijn we weer iets concreter geworden. Die halve triatlon die gaat er komen. In het buitenland, want daar zijn de parcours groter, hoef je dus geen of minder rondjes af te werken.

Een van mijn favoriete is de triathlon op en rond Alpe D'Huez, de Alpe Triathlon. Maar die valt midden in onze vakantie, op 29 juli. En ik ga niet een paar dagen het gezin achterlaten, 800 kilometer terugrijden, een wedstrijd doen en weer 800 kilometer afdalen naar het zuiden, in het midden van onze zomervakantie. Andere keer.

Ironman Luxemburg, kan ik wel wat mee....

Andere juweeltjes zijn Barcelona, Mallorca, Gran Canaria, Frankfurt en allerlei moois in andere werelddelen. Realistisch gezien wil je met al die spullen en je fiets niet vliegen en wil je op een locatie, danwel moment in het seizoen plannen dat het water al een beetje op temperatuur is. Daarbij hebben zowel Jasper als ik een voorkeur voor de eerste helft van het seizoen.

Onze eerste inzet was Zell am See. Geweldige locatie, berijdbaar, prachtig parcours, helemaal klaar. Maar wel pas 29 augustus, en in 2015 toneel van het wereldkampioenschap en dus onwerkelijk druk. ook qua logies. Alternatieven zijn:
Pescara (14 juni)
Luxemburg (20 juni, zie foto)
Wimbleball (28 juni)

Daarna ga je al snel over de vakantie heen en is het eind augustus. Daar treffen we, naast de al genoemde en zeer drukke Zell am See bijvoorbeeld ook Ruegen (13 september), maar dit ligt nog een paar honderd kilometer achter Hamburg verstopt aan de Baltische zee, dus ook niet perfect. Dat dus. Het zal wel juni worden, met iets korters ergens in (begin) mei. Warmdraaien moet tenslotte ook.

En verder? Ik heb de duurtraining al in mijn hoofd, voor zowel de fiets als lopend. Fietsend ga ik me af en toe laten begeleiden door de Cycling Academy in de hallen van Olympus. Lopend doe ik eens in de drie a vier weken een goede en lange. Hoogtepunt lopend zijn het UHT en natuurlijk de Halve van Egmond. Zwemmend doe ik, net als fietsend, niet aan hoogtepunten in de winter. Wel een doelstelling: ik wil per se in maart/april 2 kilometer aaneengesloten kunnen borstcrawlen. Pittig, maar ook deze baksteen moet het te leren zijn, of niet?

Dan ziet de planning er dus als volgt uit:
We maken het jaar af met die 30 kilometer van Driebergen naar Rhenen en begin januari met de Halve van Egmond. Ondertussen fiets ik rustig door, met af en toe nadruk op basis duurvermogen en zwem ik vooral gericht op techniek, Vanaf januari ga ik wat hardlopen inruilen voor fietsen en moet ik me toeleggen op de combinatie van disciplines, terwijl zwemmen doorgaat. Vanaf mei moet ik er klaar voor zijn. Eerst met een B-event, een warming-up, en veel toerroutes op de fiets (o.a. in het kader van de Tourstart in Utrecht). En zo komen we in juni bij de halve triatlon uit. Het voorseizoen wordt bekroond met de al genoemde Tourstart en natuurlijk een lekkere zomervakantie...;).

Prima plan. Volgend jaar rond deze tijd meld ik me weer, om terug te kijken wat er wel en niet gehaald is. Ondertussen: hoe plan jij je doelen en sportieve hoogtepunten?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?