Eredivisie ranglijst kortzichtigheid en gebrek aan visie

De grote gemene deler van de vaderlandse voetbalbestuurder lijkt te zijn dat hij of zij vooral veel inzicht en lange termijn visie claimt, om vervolgens na drie nederlagen de trainer te ontslaan en zijn opvolger op slechts beschikbaarheid en naam aan te stellen.

Zo, even de uitgangspunten poneren. Ik ben niet kapot van 'de voetbalbestuurder'. Eigenlijk überhaupt niet van 'de sportbestuurder', maar ik mis de brede en inhoudelijke kennis om de complete populatie af te slachten, daarom beperk ik me tot de voetbalwereld. En ik beperk mij tot de bestuurders, dus een zwalkende trainer laat ik buiten beschouwing. Een trainer heeft tenslotte om te gaan met de waan van de dag, de bestuurder bijna principieel niet. Maar ze kunnen het niet laten. Omdat het mensen zijn. Omdat ze opportunistisch zijn. Omdat ze ego hebben. En omdat ze juist een geweldig tekort hebben op wat vaak hun grootste claim is: een lange termijn visie.

Voorbeelden te over natuurlijk. De meer bekende en behoorlijk goed onderbouwde blunders zijn bijvoorbeeld het ontslag van Ruud Brood bij Roda JC, afgelopen seizoen. Hij deed het aantoonbaar goed (het team creëerde meer kansen dan in jaren ervoor), maar verloor een paar wedstrijden en werd ontslagen, in de hoop op een schokeffect wat weer (herhaaldelijk) aantoonbaar niet werkt.

Afgelopen week werd Nebosja Gudelj ontslagen door en bij NAC. Hij werd gestraft voor ook weer een serietje nederlagen. Twee overwinningen echter, en de ploeg staat weer in de middenmoot. Dus tenzij er op de achtergrond voor ons als publiek onbekende problemen in de menselijke omgang aan ten grondslag liggen, mag je ook dit ontslag weer ter discussie stellen. Daarnaast blinkt men bij de Bredanaars natuurlijk ook uit in technisch wanbeleid, door een relatie van de ontslagen (en per definitie passant zijnde) trainer alle aankopen te laten orchestreren, terwijl de technisch directeur kansloos toekijkt. Tsja, want makelaars zijn zo betrouwbaar en onbevooroordeeld....


Is NAC daarmee de meest visiearme club van Nederland? Nee, dat is toch echt de KNVB, die de door Van Gaal ingeslagen weg willen continueren met zijn exacte tegenpool, en ook vast zijn zeer onervaren opvolger benoemen, nadat deze (theoretisch dan) door Hiddink is klaargestoomd voor het grote werk. Maar aangezien de KNVB niet in de Eredivisie uitkomt, moeten zij het in deze post stellen met een speciale vermelding en wil ik graag beginnende voetbalbestuurders oproepen zich vooral te spiegelen aan Bert van Oostveen. Dat houdt het interessant.

Wie wel? Mijn twee cent:

Wanbeleid ranglijst Club Eredivisie ranglijst
1 NAC Breda 15
2 Ajax 2
3 ADO Den Haag 16
4 Vitesse 11
5 FC Utrecht 12
6 PSV 1
7 FC Twente 5
8 SC Heerenveen 6
9 AZ 7
10 Feyenoord 10
11 PEC Zwolle 3
12 SC Cambuur 4
13 Willem II 8
14 FC Groningen 9
15 Excelsior 13
16 Go Ahead Eagles 14
17 FC Dordrecht 17
18 Heracles Almelo 18

Buitengewoon subjectief natuurlijk. Maar aangezien ik van de school 'objectiviteit bestaat niet' ben, maakt dat geen reet uit. Opvallende zaken? Ajax' hoge klassering zal menigeen verrassen. Die oorzaak ligt bij het gedoe en de argumentatie rond Samuel Eto'o en de nadruk op eigen jeugd, maar ook weer niet, tenzij er wat beters rondloopt, ook al is dat oud en exotisch. Bij ADO is het natuurlijk huilen met de pet op, supporters wanhopend en onzeker achterlatend, want je voorland kan zomaar Vitesse zijn. Daar wordt op zich nagedacht over de te volgen koers, zo vertelt men tenminste. Al vraag je je de eerstvolgende transferperiode elke dag weer af hoeveel die plannen waard zijn als je je moet schikken naar een baas die schijt heeft aan jouw belangen en dus ook aan je beleid. Voor zover dar al sprake van was.

Mijn eigen Utrecht zet ik hoog, omdat ik de gekunstelde rol van Co Adriaanse belachelijk vind (hoezeer ook fan) en me afvraag wat de winst is van Rob Alflen ten opzichte van Jan Wouters. Rare en opportunistische beslissing op basis van niks. Feyenoord zet ik relatief hoog, omdat je aan alles aanvoelt dat er nu er weer geld is, direct minder aandacht, nadruk op de jeugdopleiding komt te liggen. Met andere woorden: de noodzaak tot degelijk beleid verdwijnt en waarom zou je er dan nog aan doen? Goede vraag....

De in mijn ogen, betere clubs komen vanaf PEC Zwolle aan de beurt. Overeenkomsten zijn dat al deze clubs een vrij recent verleden in de Jupiler League hebben. Ook valt op dat naast de tijdelijke uitschieters PEC en Cambuur verder iedereen zijn goede gedrag beloont ziet met een niet al te hoge klassering. Beleid kost punten, zo lijkt het, maar zo cynisch ben ik niet. Mijn overtuiging ligt in de eerste overeenkomst. Ik denk dat een bijna failliet-ervaring erg louterend kan werken. En waar dat niet als wijze les voor de toekomst wordt aangenomen, is stagnatie een feit. Zie Sparta, De Graafschap en FC Volendam.

Eens? Oneens? Zeg het maar. Ondertussen ben ik erg benieuwd naar de toekomst van Roda JC, RKC en NEC. Een aantal voorgangers toont echter aan dat die best prima kan zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?