Zalig kerstfeest

Kerstmis. Ik heb er niks mee. Nooit mee gehad en dankzij de kinderen is dat slechts marginaal meer geworden. De betekenis van de dagen ontgaat me volledig en de hysterie en verwachtingen die mensen van de dagen, mijzelf en mijn gezin hebben stoort me zelfs enorm.

De passende oplossing is natuurlijk lekker vijf dagen bovenop een berg gaan zitten, beetje skiën, genieten van je gezin en de dagen zo ver buiten je eigen wereld doorbrengen dat je nauwelijks doorhebt dat ze bezig zijn. Dat is ook al jaren het plan, maar er is ook elk jaar een reden om dat niet te doen. Dit jaar waren we bijvoorbeeld druk met de kinderkamers. Tsja, prioriteren.


En in de familie van mijn vrouw leven gewoonten en dus verwachtingen rondom dit fantastische feest. Ondanks het feit dat we op 5 december, 21 december (2x), 23 januari en 27 januari bij elkaar zijn voor de diverse verjaardagen, hoor je het kerstfeest met z'n allen te vieren. Dus schuiven wij braaf met z'n allen zes keer in twee maanden in een huiskamer aan... Het zijn stuk voor stuk geweldige mensen, maar op een gegeven moment heb je elkaar natuurlijk niks meer te melden.

Nee, mijn perfecte kerst is een genegeerde kerst. Lekker niks doen, misschien wat klusjes in huis, een of meer extra vrije dagen, pyjamadagen, (kinder)films, snoep en heel veel sneeuw. Dat laatste zit er dit jaar niet in, helaas. De romantiek van een vroeg donkere dag gevuld met sneeuw en gillende kinderen op sleeën ontgaat mij namelijk weer niet.

De grote uitzondering op mijn aversie jegens kerst is de kerstboom. Die vind ik oprecht gezellig. Niet weer die diepere betekenis of historie, maar gewoon de kleuren, de lichtjes, het enthousiasme van de kinderen als we er een gaan kopen en optuigen, de sfeer in huis. Ik ben gek op kerstbomen, hoe drukker hoe beter.

Dus volgend jaar kopen we direct op 6 december een boom, zodat we er lang lol van hebben. En dan knijpen we er rond 22 of 23 december tussenuit om pas vlak voor of zelfs na oud en nieuw terug te komen. En zoals wij altijd bloedfanatiek onze zomervakantie zoeken en boeken, zo ga ik komende maanden ook vast aan de gang met de kerstvakantie in de sneeuw, bovenop een berg. Ik ga die redenen die er toch weer gaan zijn om niet te gaan gewoon voor zijn. Hopla. Prioriteren.

Prettige kerst...;)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?