Roken, wat te doen met de opbrengsten?

Hallo... Ik stink, mijn mond stinkt, mijn kleren stinken én, ik heb uit betrouwbare bron vernomen, dat ook mijn haren regelmatig stinken....

Naar rook. Ja. En dat komt niet omdat ik veel verkeer in de omgeving van rokers. Neen. Dat doe ik wel, maar dat heeft meer te maken met de rookhoeken/-hoekjes die we tegenwoordig zo frequent bezoeken met onze nare luchtjes. Ik rook. En fors ook.

Dat maakt mij een trouw burger en belastingbetaler. Herstel: accijnsbetaler. Want met belastingen heb ik een issue, maar dat valt in het niet met de moeite die ik heb met accijnzen. Zeker als de overheid zo ronduit toegeeft het volledig in strijd met mijn normen en waarden te doen. Bewust. Afgelopen week werd bekend dat de pakjes sigaretten niet alleen in januari duurder worden, maar wederom in juli 2008. Tot zover geen probleem.

Ik ben pro-ontmoedigen. Hoort erbij. Je ontmoedigt op verschillende manieren. Je dreigt moordenaars met een gevangenisstraf, rokers met kanker en geldzorgen.

Maar als er als excuus daadwerkelijk wordt aangevoerd dat deze additionele verhoging moet plaatshebben, omdat de extra kansspelbelasting geen doorgang heeft kunnen vinden en het geld toch ergens vandaan moet komen, dan zit je vol op mijn irritatiezenuw. Want mijn accijnzen zijn er niet om de overheidkas te spekken. Neen. Mijn accijnzen waren er om mij te ontmoedigen. Dus ik vind dat deze gelden ten goede moeten komen aan '(niet-)rokende zaken'. Zoals onderzoek naar kanker, anti-rookspotjes, subsidie op luchtventilatie in horeca of overheidsgebouwen. Dat soort zaken.

Dus, lieve overheid, kap nou es met dat heffen om het heffen. Pak mijn geld en doe minstens alsof je erover hebt nagedacht. En denk erom: blijf er slim bij kijken! En niet meer, nooit meer, zomaar wat roepen, want het niveau neemt er zo zelden van toe.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?