Jaaproductieviteitsplanning

Het is alweer november. Persoonlijk leef ik van zomer naar zomer en zit ik dus midden in mijn 'grijze zone', wat niet wegneemt dat het meeste zich in mijn leven juist niet in die mooiere maanden afspeelt. Misschien dat ik me er daarom ook graag en vaak op richt.

Ik relateer veel ook aan de zomer. Mijn gevoel, mijn vrijetijdsbesteding, mijn werklust en productieviteit, mijn biotritme, alles. Dat betekent dat ik dus alles vergelijk met het meest positieve scenario mogelijk, voor mij, en dus alle andere maanden in meer of mindere mate tegenvallen. En zo voelt dat ook.

Ik kan niet meer skaten, buiten voetballen, wandelen, eigenlijk vervalt 'buiten' als optie voor wat dan ook. Gevoelsmatig ben ik altijd klaar voor de zomer, ook als deze nog ver weg is. En vooral als ik er een heb overgeslagen, zoals ik dat dit jaar beleef. Dat duurt dus ook nog best een tijdje.

Maar er zijn ook positieve aspecten. In de meer donkere maanden heb ik minder slaap nodig. Bizar en klinkt verkeerd om, maar het is echt zo. En mijn arbeidsethos schiet met hele punten omhoog. In het voorjaar begint het al met al die vrije feestdagen, daar neem ik makkelijker wat dagen bij. Dan de zomervakantie, toch makkelijk goed voor twee weken. Afgelopen zomer zat ik twee maanden thuis, even wennen, maar zeker helemaal goed!

Dus sta ik me net te bedenken. Heb ik ook, net als hele branches, een enorme ongelijkheid in mijn activiteiten over een heel jaar. Ja, dat denk ik wel. Ik gok dat ik zo'n 60% van mijn werk en energie verspeel in Q4 en Q1 van het jaar, om vervolgens in Q2 en Q3 de overige 40% aan te vullen. Maar alleen omdat het hoort, hahaha.

Dus ik moet het de komende maanden allemaal maar doen, als een soort seizoenwerker. Je geld verdienen in de winter (in mijn geval) en de lauweren bewaren voor voorjaar en zomer. April, here I come!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?