Favoriete hardlooprondjes rond Utrecht

Op den Twitters heb ik het af en toe met mensen over fijne loop- of fietsrondjes. Ook op Strava wordt natuurlijk veel geïnspireerd en afgekeken. En terecht. Een mooi rondje is hetzelfde als een mooie vrouw: je moet haar delen. Liefst met mij...;).

Persoonlijk vind ik rondjes heerlijk. Nieuwe rondjes, oude rondjes. Rondjes hebben een thema, of er kleeft een herinnering aan. Alle rondjes zijn erg prettig, want zo niet, dan zijn ze rondje af. Een rondje dat je nooit meer loopt of fietst is geen rondje meer. Dat verliest haar status en privileges. Er wordt ook nooit meer over gepraat.

Ook daarom wil ik graag mijn favoriete rondjes delen. Te beginnen met de hardlooprondjes. Omdat ik dat als eerste deed (en pas veel later ging fietsen), maar ook omdat je de afstanden vanaf thuis dan gestaag kan vergroten. Balans is alles. Een klein voorbehoud is natuurlijk wel dat alles nogal 'Utrecht oost-georiënteerd' is. De afgelopen jaren woonden wij in Tuinwijk, inmiddels in De Bilt. Dat maakt dat ik weinig loop langs de kanalen naar Nieuwegein, in de landerijen langs Bunnik en richting Leidsche Rijn. Maar daar fiets ik wel veel, dus die komen in de favoriete fietsroutes aan bod.

Nou, zonder specifieke volgorde. Omdat je je rondje tenslotte niet kiest op haar rang in deze eventuele pikorde, maar op lengte en waar je maar net die dag zin in hebt.

Gele route De Bilt (de website van het Utrechts landschap)

De gele, en ook de hierna volgende rode, route zijn wandelroutes die door het Utrechts landschap zijn uitgezet. Dit heeft als voordeel dat je als onbekende het bos in kunt rennen en de paaltjes kan volgen en dus ook weer thuis komt. Het heeft als nadeel dat je op enkele smalle paadjes soms (vooral) seniore wandelaars tegen kan komen, waar je dan eventjes lastig langs kunt. C'est la vie, ga er maar mee om. Voor wat betreft deze gele route moet ik er een paar dingen over kwijt.
  1. Hij is absoluut fantastisch. Je krijgt de drie aaneengesloten bossen tussen De Bilt, Bilthoven en Huis ter Heide is vol ornaat te zien
  2. Paaltjes volgen kan een uitdaging zijn. Het duurde bij mij negen maanden voor ik het rondje liep zoals het was bedoeld, omdat ik hier en daar afslagen (paaltjes) over het hoofd zag
  3. Er zitten twee absolute juweeltjes tussen op het traject. Een stukje duin dat overgestoken moet worden en een stuk heuveltjes dat er aardig inhakt terwijl je al op 4/5e van het rondje bent
Rode route De Bilt (de website van het Utrechts landschap

De rode route is korter dan de gele. En wat saaier. Maar als je rustig wilt uitlopen en niet teveel tijd, zin of energie hebt, is dit een perfect klein rondje bos.

Landgoed Bornia (de website van het Utrechts landschap)

Hier kwam ik een paar weken geleden per ongeluk terecht. Op zich kende ik de toegang tot dit landgoed wel, want via station Driebergen/Zeist start ook het UHT en zo loop ik ook altijd naar mijn rondje Austerlitz toe (zie verderop). Maar nu sloeg ik linksaf, omdat ik niet zoveel tijd had, en liep zo landgoed Bornia op. Prachtig. Heide en bossen vechten om jouw voorkeur en jij hoeft er alleen maar doorheen te rennen. Op de website zag ik dat er twee kortere wandelroutes zijn, die hardlopend prima te combineren zijn tot een rondje van een kleine 10 kilometer.

Rondje De Bilt

Dit is echt het kleinste zusje van het stel. Dit rondje gebruik ik graag voor uitlopen en brick-training. Uitlopen spreekt voor zich. Brick staat voor 'twee trainingen in een training', ie. na de fietstraining doe je een looptraining. Dat lopen hoeft dan meestal niet lang of zwaar te zijn, het gaat om de transitie. Dus met 15 a 20 minuten ben je er wel. Die loop ik dan om De Bilt heen. Geen speciaal rondje, maar wel lekker kort en dichtbij huis.

Bossen Bilthoven

De Bilt heeft haar bossen, maar achter Bilthoven liggen ook een paar mooie exemplaren. Om eens richting noord-Bilthoven te lopen en daar wat te verkennen, volgde ik het fietspad richting scholengemeenschap De Werkplaats. Dat stuurt je na een woonwijk zo het bos in. Je kunt dan helemaal naar het noorden blijven lopen, om uit te komen bij de bossen rond Lage Vuursche (zie rondje Soest/Soesterduinen), maar je kunt ook lekker links- en rechtsaf slaan en tussen Groenekan en Bilthoven blijven draaien. Prachtig bos, rustig en als je tegen de provinciale weg aanloopt weet je dat je om moet draaien...;)

Krommerijn (tot Odijk)

Een van mijn eerste hardloopfavorieten. In mijn herinnering liep ik mijn eerste kilometers langs de Utrechtse singels. Zoals zoveel lopers. Een rondje was ruim 5 kilometer en ik kon het niet eens in een keer rennen. Door het wandelen steeds maar terug te brengen, werd het langzaam hardlopen. Daarna ging ik vaak met een vriend naar Rhijnauwen. Daar ontdekte ik weer mooie bossen, maar vooral de Krommerijn. En een slingerend pad dat langs het water loopt en je eigenlijk de mooiste dwarsdoorsnede van de aanwezige natuur biedt.
De laatste jaren loop ik af en toe wat langere rondjes en dan volg ik het pad tot Odijk. Daar kruis je op een gegeven moment de weg naar Zeist, die ik dan ook volg, richting het station. Vanaf het station volg ik dan de provinciale weg, Zeist in en terug naar huis.

Rondje Ruighoek/Gagelbos

Dit is echt een topper voor iedereen in Utrecht en Maarssen. In Groenekan begint een nieuw aangelegd natuurgebied (ik weet niet zeker of dat Ruighoek al is, maar daar ga je minstens wel naartoe). Via wandel- en fietspaden loop je door een vlakke polder richting Werkhoven en Maarssen. Vlak voor Maarseveen eindigen de paden en kun je kiezen: doorlopen en een lusje Maarsseveenseplassen meepakken, of teruglopen via de ventweg langs de binnenring. Het voordeel van het extra lusje is de terugweg. Na de plassen loop je richting de Vecht, via een paar Oudhollandse molens en Oud Zuilen. Dan loop je langs Slot Zuilen Overvecht binnen en het water volgend kom je uiteindelijk bij de Rooie Brug uit. Altijd goed.

Rondje Soest/Soesterduinen

Als je maar lang genoeg rechtdoor rent, kom je vanzelf op nieuwe plaatsen uit. Zo kwam ik in bossen terecht waar ik normaal langsfietste, bezig met een lang rondje. Via de al genoemde bossen naast en boven Bilthoven, loop je gewoon door en door. Tot aan de verbindingsweg tussen Maartensdijk en Soest. Die volg je rechtsaf, op een ventweg, tot je op een gegeven moment rechtsaf de bossen in kunt. Richting Soesterduinen. Altijd doen natuurlijk... Dwars door die prachtige heidevelden en duinen, langs atletiekvereniging Pijnenburg over een heerlijk en mooi fietspad naar Den Dolder. En dan via Bilthoven naar huis.

Rondje Austerlitz

Ook een van de grotere rondjes. Toen ik dit de eerste keer liep, bedacht ik me hoe rijk ik me voelde dat ik gewoon naar de bossen toe kon lopen, waar ik voorheen alleen vanuit de caravan en camping kwam. Als je zo ver kunt rennen.... Zalig. Als benoemd, begin ik door naar station Driebergen/Zeist te lopen. Daar schiet je via het fietspad langs het spoor de bossen in. Eigenlijk loop je immer gerade aus, langs het spoor, tot je bij de Traayweg aankomt. Deze volg je linksaf tot aan de Woudenbergseweg, die je oversteekt. Daar tref je aan je linkerhand de Oudwoudenbergsezandweg en die volg je helemaal terug naar Zeist. En deze is echt geweldig.
Overigens ga ik deze ook nog wel een keertje uitbreiden. Als je bij de Traayweg bent, kun je namelijk ook verder rechtdoor, het bos in, richting Maarn. Zo kun je er een prima lus bijlopen, zolang je maar op tijd linksaf slaat. Als je dan de Pyramide oploopt en oversteekt, linksaf slaat, kom je vanzelf weer bij die Oudwoudenbergsezandweg uit. En die moet je gelopen hebben!

Nou, voldoende inspiratie, me dunkt. Pak vooral een fiets om er in de buurt te komen en crepeer ook lekker je eigen varianten. We hebben allemaal onze softspots. De mijne zijn bos en water, dus als ik ergens een stroompje tegenkom, sla ik gewoon linksaf en loop er een tijdje langs.

Zijn er dan nog wensen? Ja, natuurlijk... Al een paar jaar staat het Utrechtse Heuvelrug Trail op het programma. Dit
UHT (30+ kilometer) loopt van station Driebergen/Zeist naar station Rhenen en kent een heuse competitie. Door jezelf te vereeuwigen met de stationsklok scherp in beeld ding je mee naar de snelste tijden. Die liggen per seizoen meestal net boven de twee uur en daar ga ik niet bij in de buurt komen. Maar het concept is fantastisch.

Pas ontdekt, door op het Ledig Erf een bordje te lezen: het Krommerijnpad (30+ kilometer). Dat begint dus in hartje Utrecht en brengt je via stadion Galgenwaard, landgoed Rhijnauwen, Bunnik en Odijk naar Cothen en Wijk bij Duurstede. Ik ben tot nu toe altijd bij Odijk afgehaakt, maar ik ga 'm een keer volledig doen. En dan de officiële etappes van de wandelroute van het Utrechts landschap als segmenten aanmaken op Strava. Een dergelijk mooi pad moet je eren met een paar mooie segmenten...;)

En tot slot (nee, natuurlijk niet tot slot. Ik wil nog zoveel lopen, maar ik moet dit blog wel een keertje afronden), het Voetstappenpad (25 kilometer). Deze ken ik via het volgen van een paar clubgenoten die het gebruikten voor de training van hun marathons. Ik weet niks van de omgeving en het landschap, behalve van hun en de website's belofte van schoonheid en variatie. Ik vind het best. Het ligt sowieso top en een rondje Hilversum lopen lijkt me ook een mooie.

Dit zijn wel zo ongeveer mijn favorieten. Heb jij een geweldige variant of een beeldschoon alternatief dat ik hier niet benoem, let me know! Als ik heel veel mooie nieuwe tips krijg, bundel ik die wellicht in een vervolgpost. Maar eerst komende weken de fietsroutevariant. Loopse!!

Reacties

Unknown zei…
Ik wandel en fiets, maar loop niet hard. Met een vriendin heb ik toevallig wel een maand geleden een stuk voetstappenpad gelopen (en zij had nog de pas erin, dus het was evengoed 17km binnen 3 uur mèt pauze).enfin. het is prachtig. Doen.
Dikke kus Lied

Populaire posts van deze blog

Toch best indrukwekkend

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?