Tien tips voor een nieuw seizoen @FCUtrecht

Het was een nette 3-0. Niks aan de hand. Het zonnetje scheen, de tegenstander werkte lekker mee, de eerste twee kansen vlogen er gelijk in en de paar keer dat NAC voor onze goal verscheen, schrokken ze zich een hoedje.

Dus staan we stevig zesde. Leuk. We kunnen nog vijfde worden, maar dat boeit verder niemand. Beide plekken geven hetzelfde recht op play-offs. En we hebben een 6-0 tegen AZ 'weggespoeld'. Dat was helemaal niet nodig, aangezien iedere Utrecht-supporter wel inziet dat AZ ongeveer op elke positie een betere speler heeft staan. Met een beetje mazzel zien zelfs de spelers dat wel in...;)

Met nog drie wedstrijden te gaan, naderen dus de play-offs. En dus einde seizoen. Raar, om al half april over het volgende seizoen na te gaan denken, maar ik denk dat dat komt omdat ik zo verlang naar de zomer, en naar alles na de play-offs, en naar de transferperiode. Spannend. Wij gaan er een paar verliezen. Er komt wat jeugd voor terug en hopelijk een paar leuke, ook jonge, maar al enigszins ervaren spelers. Maar eigenlijk heb ik wel vertrouwen in dat proces en dus de technische staf (een kleine aanvullende tip daargelaten). Ze worden om goede redenen verkocht of niet verlengd en om nog betere redenen gescout en aangekocht.

Dat neemt niet weg dat ook de FC wel een paar verbeterpuntjes kent. Of wellicht kent ze die niet. Daarom wil ik er graag even tien aanstippen, zodat niet over tien jaar geroepen kan worden dat er niemand met de club meedacht in die cruciale fase van ontwikkeling en vorming.

Lieve FC, tien tips, van mij, voor jullie:

Regel Wifi en bereik
Sinds jaar en dag wordt er door mensen, zo ook jullie supporters, graag gebruik gemaakt van mobiele telefoons. Daar is zo'n vijf jaar geleden ook mobiel internet bijgekomen als massaal consumentenproduct. Een bijeenkomst in een stadion, met vrienden en medesupporters, zo'n twee uur lang, kijkend naar een schouwspel vol emotie, dat vraag om meningen en duiding, is ideaal voor die mensen die graag meedoen op Social Media. Of zelfs, minimaal, gewoon graag vrienden sms-en over de tussenstand. Waarom maken jullie alle bereik dan onmogelijk in het stadion? Ongelofelijk... Willen jullie dat we ons, als kleine kinderen, concentreren op het spel? Of denken jullie dat het geld kost? Zet niet alleen heel snel die scrambler uit, nee, sterker nog, creëer een enorme hotspot en biedt op wedstrijddagen gratis wifi aan, zodat wij ons er vanuit alle hoeken en gaten en niet gehinderd door enige kennis en inzicht, mee kunnen bemoeien.

Schaf die muntjes af
En als je dan toch aan je klanten aan het denken bent, schaf dan ook in diezelfde sneltreinvaart, die vreselijke muntjes af. Dat is zo ontzettend hoofdstedelijks. Denkt u daar echt iets extra's mee te verdienen? Of was dit omdat wij hier als klanten om vroegen? Nee he.... Nee. Dit was een bruut slecht idee, dus schaf die krengen af en laat ons weer gewoon met euri (ook al zo'n slecht idee!) een hamburger en een Mars kopen.


Gouden kaart?
Als je dan toch ergens iets extra's wil genereren, doe dat dan met je verkoopkanalen. Ik heb zojuist mijn nieuwe seizoenskaart aangeschaft. Super eenvoudig, vriendelijk, netjes. Maar gisteren heb ik mij in een vlammend betoog laten overhalen in ieder geval na te denken over een Gouden kaart. Maar die (optie) ben ik nergens tegengekomen vandaag, in het verlengproces. En nee, ik ben niet echt geïnteresseerd in twee extra bekerwedstrijden, en al helemaal niet in de play-offs. Maar ik sta wel open voor een donatie aan de jeugdacademie, om eens iets te noemen. En dat zou ik dan op die manier kunnen doen.

Play-offs
Wat nu te doen met de play-offs? Ik vind ze vreselijk, en met mij velen anderen, gezien de toeschouwersaantallen in alle voorgaande edities. Werkelijk niemand zit er nog op te wachten na een lange competitie. Een geldmachine (inkomsten die vaak al onderdeel zijn van seizoenkaarten of andere abonnementen) die zijn doel volledig voorbij schiet. Nee, ik ben nog nooit gekomen en dat ga ik ook niet doen. Maar goed, wat dan wel? Moet je vooral aanstormend talent de kans geven minuten op het hoogste niveau op te doen? Moet je gewoon weigeren te spelen? Wil je dan geen Europees voetbal? Mwah, dat weer wel, maar wel alleen vanaf de (Europa League, over de rest heb ik het al niet eens) poulefase. Op een niemendalletje, midden in de zomervakantie, tegen een Roemeense middenmoter, zit echt helemaal niemand te wachten. Dus, de kans dat wij, als FC Utrecht, eerst de play-offs winnen, ons dan door die kansloze Oost-Europese grauwheid worstelen, om uiteindelijk een keer tegen Liverpool en Napoli te mogen voetballen, is zo klein, dat ik daar graag onze input op aanpas.

Verwachtingen managen
De huidige technische staf is briljant in al haar eenvoud, zelfspot en realisme. Ik heb Jan Wouters het afgelopen jaar niks horen roepen over aangepaste verwachtingen of doelstellingen en zijn reactie op de vraag of we ineens titelkandidaat waren was volstrekt legendarisch (vanaf ongeveer 2 minuut 30). Nee, realisme regeert en gelukkig maar. En laten we dat blijven doen. Ook richting volgend seizoen. Want net als Feyenoord, heeft ook Utrecht geweldig goed geboerd met mazzel, juiste momenten, alles dat niet beïnvloedbaar beïnvloed. Wij hadden net zo goed twaalfde kunnen staan en hartstikke anoniem mee kunnen draaien. Dat had niet aan de staf gelegen, en eigenlijk ook nauwelijks aan de spelers. We hadden zo'n seizoen, en de kans dat dat volgend seizoen weer gebeurt is nihil. Ga er maar alvast mee om.
Jean-Paul de Jong
Tsja, clubicoontje... En blijkbaar ook een talentvol trainer. Althans, volgens hemzelf. Helaas moet ik zeggen dat ik een van die mensen ben die JP blind gelooft. Dus als hij zegt dat de contractverlenging van Wouters en Alflen hem langer dan gewenst houdt waar hij nu al is, dan geloof ik dat. En natuurlijk ga je geen plaats voor hem maken als die er gewoon niet is. Maar, Utrecht, ben slim en houdt contact en een hele warme band, want wij willen hem ooit terug. Hoe je het doet, doe je het, maar regel het!

Alles op de jeugd
Blijf alles op de jeugd gooien. Ook als er, wellicht over een paar jaar, ineens wel weer twee miljoen is voor een spits. En spreek je uit voor deelname van de beloften aan de Jupiler League. Dat biedt ons ook op vrijdagavond (?) af en toe kans op een leuk verzetje, maar daarnaast is het voor de ontwikkeling van dat jonge spul fantastisch om tegen volwassen broodprofs te spelen in plaats van tegen ook ontwikkelende leeftijdsgenootjes en op halve kracht opererende van blessures terugkerende voetballers.

Zonzijde
De ligging van het stadion bepaalt dat de eretribune vanaf ongeveer deze tijd van het jaar, baadt in (ontluikend) zonlicht. Ik verwacht een geste. Een gebaar. Iets, om mij, gezeten aan de overzijde, uitkijkend over die mensen in het zonnetje, te motiveren toch te komen...

Temperatuur
Zoals je niks aan de zon kan doen, is de vaderlandse winter natuurlijk ook geen probleem van FC Utrecht. Maar ik wil toch even aangeven dat ik er op het laatst gewoon geen zin meer in had. Twee a drie uur lang, in de kou, voetballen kijken. Ik was (en ben) er klaar mee. Ik wil lente en zon en warmte. Dus als wij ook volgend seizoen een dergelijke lange en intense winter treffen dan bied ik bij voorbaat mijn excuses aan. Ik ga afhaken. Ik heb schijt aan kou en blijf dan wel lekker thuis.

Moneyball
Ondanks het feit dat de technische staf al jaren veelal goed werk verricht, en met name goed scout en opleidt, zie ik toch nog een echte verbetering. Ik ben er van overtuigd dat er winst te behalen is uit een juiste manier van statisch scouten/beoordelen. Het concept van Michael Lewis' boek 'Moneyball'. Als Utrecht zich hier eens goed in zou verdiepen, de werkwijze implementeert, er een kundig en goed statisticus op loslaat, dan is er in het opleiden van jeugd, het beoordelen van spelers (intern en extern), het scouten van tegenstanders, nog zo ontzettend veel winst te behalen. Probeer het. Experimenteer. loop eens voorop in de ontwikkeling. Ik ben heilig overtuigd van het feit dat deze methodiek de twee a drie ton die het jaarlijks kost ruimschoots oplevert. En als jullie hiervoor begeleiding zoeken, dan ken ik nog wel een of twee knappe koppen die dat graag komen doen.

Zo. Doe er wat nuttigs mee. Ik hoop het volgend jaar, zonder uitzondering, terug te zien in en rond de Galgenwaard.

Hoogachtend,

Frank

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?