Statistieken voor De Schopper per november 2009

Eind september 2009 hebben we hier op De Schopper de duizendste bezoeker mogen verwelkomen. Uiteraard hebben we dat volledig gemist, tot het feit ruimschoots was gepasseerd, maar het gaat om het idee.

Met een gemiddeld aantal (inmiddels) van zo'n 100 bezoeken per maand loopt de teller aardig door. Dat is, uiteraard, allemaal gemeten vanaf het moment dat ik Google Analytics in spetember 2008 heb opgezet voor het blogje. De bijna 1200 bezoeken vertegenwoordigen bijna 800 bezoekers (het verschil zit 'm in personen die meerdere keren per maand kijken, wat een bezoeker is, met meerdere bezoeken).

De absolute topmaanden waren februari en maart 2009. Vooral maart was, met 155 bezoeken, een topmaand. Terugkijkend heb ik in beide maanden niet eens zoveel stukjes geproduceerd, maar de inhoud van de stukjes vertoont wel een lijn. Het had bijna iets zinnigs. Het ging namelijk over concertbezoek, schaatsen en kwijtgeraakte telefoons, wat politiek en een beetje voetbal. Dat zijn blijkbaar de onderwerpen die boeien.

Dat de meeste bezoekers gebruikmaken van een Nederlandse server (en dus hoogstwaarschijnlijk in Nederland wonen) zal geen verrassing zijn. Dat ik af en toe een bezoeker uit Frankrijk heb (55), wist ik ook al. Maar dat ook België aardig scoort (56), wist ik weer niet. Andere 'meer-dan-een-bezoeker-landen' zijn de Verenigde Staten (11), Duitsland, Singapore en de Nederlandse Antillen (allen 2).

Het 'weigeringspercentage' (mensen die slechts een pagina bekijken) ligt bij De Schopper erg hoog, boven de 80%. Verklaarbaar, omdat a) toevallige hits in Google op een blog zelden tot een bevredigend antwoord leiden en men dus gelijk weer weg is, en b) omdat als er al wat gelezen wordt, dit natuurlijk grotendeels op de eerste pagina kan. Daar staan tenslotte de laatste vijf posts. Dus waar het gemiddelde rond de 70% ligt, vind ik het nog erg meevallen.

Hoe komen deze 'Google-dwarrelaars' dan binnen? Valt weer mee. De meeste zoekopdrachten die naar De Schopper leiden hebben, zijn gericht op het blog. Pas de nummer vijf in de ranking laat iets zien over de meer verdwaalde bezoeker, met de zoekopdracht 'hardlopen in Frankrijk' (6 maal). Ook 'identiteit pubers' (6) en 'hoe belangrijk is internet' (5) scoren nog aardig, vooral omdat de desbetreffende zoekopdracht bijna exact overeenkomt met de titel van een post hier.

De andere bronnen van het bezoek, naast zoekmachines, zijn 'direct verkeer' (mensen met een link in hun bladwijzer/favorieten) en 'verwijzende sites' (sites met een link naar De Schopper). De drie vertegenwoordigen respectievelijk 38%, 19% en 44% (afgerond, voor de tellers onder jullie....;)). Aardig en voor de hand liggend is dat de 'loyaliteit van de bezoekers' afneemt, naarmate de bron verder weg komt te liggen. Met andere woorden, de zoekmachinebezoekers zijn het minst lang op de site en bekijken het minst aantal pagina's, daarna volgen de verwijzende sites, en de toppers voor De Schopper zijn de mensen die het blog direct benaderen vanuit hun bookmarks.

Dieper gaan we niet vandaag. Als er nog vragen zijn, mail gerust....;)

Reacties

mark zei…
Wordt tijd dat je mensen beloont die jouw site gebookmarked hebben en je wekelijks bezoeken.
Ik hoef je gelukkig niet meer zo vaak te bellen of te zien om te weten wat je hebt meegemaakt.

Kus van je allergrootste fan
Frank Heukels zei…
Hahahaha, de statistieken bewijzen inderdaad dat ik rustig al mijn lezers mee uit eten kan nemen en dan nog geld overhoud....;) Maar belonen doe ik je toch? Door niet meer zo vaak te bellen....!!!

Kusje

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?