Wikipolitics?

Is het te doen? Wikipolitics? Of zal ik even bij het begin beginnen....?

Met mijn behoorlijk liberale geest ben ik al enige tijd druk (in mijn hoofd) met hoe ík mijn zin zou kunnen krijgen in het Nederlandse politieke landschap. Nou, de mogelijkheden zijn weinig hoopgevend. Actieve deelname juig ik niet toe, want als iedereen dat doet, hebben we straks een coalitie nodig van minimaal 780 partijen. Aansluiten bij een bestaande organisatie ligt niet voor de hand. Ik ben, persoonlijk, te ontevreden om het de huidige instituten te kunnen vergeven dat ze het zo ver hebben laten komen. Daarbij, er is gewoon geen partij met wie ik het voor meer dan 80% eens ben. Dus zelfs met een halve liter water in de wijn, blijf ik me onrechtmatig vertegenwoordigd voelen.

Maar als je de boel omgooit en terugberedeneert is er wel wat mogelijk. Als we vanuit nul gaan opbouwen wat te taken en rollen van een (de)centraal overheidsapparaat (zouden moeten) zijn en deze inrichten tot op leidinggevend niveau. Dit alles nog altijd partij-onafhankelijk. Dan dient er vanaf dat moment alleen nog inhoud te worden toegevoegd. M.a.w. waar gaan we heen, hoe doen we dat, wat mag het kosten en waar halen we dit geld vandaan? De normale vragen die we met zijn allen, indirect, beantwoorden door te kiezen wie we kiezen in Den Haag, de provincie en de gemeente.

Het probleem van deze constructie blijkt echter keer op keer dat de voorgenomen richting en planning te lang op zich laat wachten, danwel bijgestuurd wordt, uit de mode geraakt en al dan niet tijdelijk wordt genegeerd of zelfs in een regeerakkoord komt te vervallen als wisselgeld voor een ander onderwerp of minsterszetel. En dat zijn de 'positieve' afwijkingen. Want als de gekozen partij het niet schopt tot een regering, is het al helemaal einde verhaal voor je ideëen en inbreng. Tot over vier jaar! M.a.w. in hoeverre maken partijen waar wat ze hebben beloofd? Kúnnen ze überhaupt beloftes maken?

Maar what if? Als er een webbased beslissingsorgaan is, waar standpunten kunnen worden gedeeld, experts een mening en onderbouwing kunnen geven en wij, het volk, dit alles kunnen lezen, absorberen en verwerken, om er vervolgens een keus uit te maken. Of niet?

Reacties

Anoniem zei…
Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Dieta, I hope you enjoy. The address is http://dieta-brasil.blogspot.com. A hug.

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?