Waar zijn ze eigenlijk wel druk mee @TomTom?

In de aanloop naar onze skivakantie hebben we ons weer eens druk gemaakt om onze TomTom. Dat was een 'moetje', want blijkbaar hadden wij Duitsland en Oostenrijk niet in onze kaartenbak staan. Lastig, aangezien acht van onze negen uren reistijd zich in die landen afspeelt. Onverwacht ook, want als je werkt met een kaart die 'West Europa' heeft, reken je toch ook op Duitsland en Oostenrijk. Italië en Zwitserland staan er wel weer in, wat betekent dat ik op de TomTom helemaal naar Sicilië kan rijden, maar dan moet ik wel zelf door het middenstuk van de rit navigeren.


Dus, plaatsnemen achter de PC, apparaat aankoppelen, software updaten, kaarten bijwerken en gaan! Nee, helaas, zo werkt het niet. Ten eerste wordt mij op de site verteld dat er sprake is van 'kaartzones' in plaats van kaarten.... Dus ik heb mij, toen ik in juni 2010 een nieuwe kaart kocht (nadat mijn update was mislukt en ik ineens alles op mijn TomTom kwijt was!!), af laten schepen met een kaart die de indruk wekt West Europa aan te bieden, maar die feitelijk bestaat uit 'een verzameling westelijk liggende landen in West Europa'.
West Europa, volgens TomTom


De reden dat TomTom op deze manier haar kaarten verkoopt is uiteraard niet commercieel. Nee, stel je voor! Wat TomTom hier doet, doet ze omdat wij hier en daar op onze apparaten niet over de ruimte voor alle aangeschafte kaarten beschikken. De site: "Wanneer je een kaart of een update koopt, kun je in TomTom HOME mogelijk een kaartzone kiezen. Dit gebeurt als je niet een volledige kaart op je navigatiesysteem kunt plaatsen."

Dus ik koop zes broden bij de warme bakker, maar omdat ik thuis weinig ruimte heb, krijg ik er maar drie mee naar huis? En over die andere drie wordt niet meer geluld! Ik heb er blijkbaar geen recht op, er wordt me geen andere zonde (als gratis update) aangeboden, niets! Mooie handel mensen @TomTom!!

Naast deze gruwelijke onrechtvaardigheid bestaat er gelukkig ook nog zoiets als duidelijke en goede (klanten)service. Helaas staat ook deze uit bij TomTom. Nadat wij in juni 2010 al een gecrasht apparaat hadden dankzij het aankoppelen en updaten, blijf ik met het ding zo ver mogelijk van mijn PC weg. Deze eerste crash is opgelost middels een vier uur durend telefoongesprek (goede service!!) met een medewerker van TomTom, die aangaf dergelijke problemen nagenoeg dagelijks te verwerken. De site, het proces, de uitleg, niks deugde. Welnu, we zijn anderhalf jaar verder en ik kan u geruststellen: er is niks veranderd. Geen letter!

Er is nog altijd sprake van zeer beperkt serviceaanbod, volstrekt niet gericht op storingen (Want? Die komen niet voor? Of je negeert ze gewoon, komen ze ook niet terug in je rapportages...;) Goed werk.) Complete functionaliteiten worden aangeboden middels software van (en bij?) derden, zoals Adobe, en als ik dan mijn (privé)gegevens met deze partij heb gedeeld, werkt dit deel van de ondersteuning ook niet! Nee, als je me radeloos en woedend wil hebben is dit wel de manier! En als je vervolgens via 'MijnTomTom' gebruik wil maken van functionaliteiten wordt er een download aangeboden. Ook als je deze net hebt geïnstalleerd... Tsja. Gelukkig is daar de link 'MyTomTom ondersteuningsapplicatie', en dan wordt je doorgezet naar de Engelstalige site! Nee! Dus naast opgrijperij met te leveren pakketten en niet werkende service(processen) is men bij TomTom ook nog te beroerd zinvolle informatie in het Nederlands te vertalen.

Het wekt allemaal de indruk dat het er niet meer toe doet. Het interesseert ze niet (meer). De belangrijkste doelstellingen van TomTom liggen niet bij het tevreden gebruik of het verlenen van service aan bestaande klanten. Nee. TomTom lijkt zich volledig te prepareren voor een waardebepaling mede gebaseerd op gemaakte kosten (verlagen dus!) en percentage marktaandeel (verkopen dus!) en dan lekker cashen. Het management tenminste. Geniet van jullie geld, van jullie 'Rijkman-Groeninkje'. Ik ga genieten van een nieuwe navigatieleverancier.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?