Hoe overwin ik mijn griep?



Je voelt je een beetje als die man die met een grote boog om die gemeen uitziende hond heen loopt, en vervolgens toch wordt gebeten. Of als die voetballer, die zijn duels met zorg kiest en genuanceerd ingaat en dan zijn been breekt. Ik ben akelig bewust met mijn gezondheid, conditie en algehele fitheid bezig. Soms zelfs een tikkeltje autistisch, uit de reacties om mij heen op te maken, maar ik ben wel diegene die nagenoeg permanent met een verkoudheid rondloopt.

En daar word je schijtziek van natuurlijk. Inmiddels loop ik in week zes van een leuke reeks verschijnselen die allemaal zijn terug te voeren op het begrip 'verkoudheid'. Het begon met een paar weken hoesten en keelpijn, toen een weekje wat minder last en vervolgens begon het snotteren, verstopt zitten, kwam de koorts en wacht ik sinds afgelopen weekend weer tot het allemaal wat minder wordt.

Maar wat doe je eraan? Tsja, ik ben groot voorstander van het eruit sporten. Je voelt je zwakker worden en gaat lekker rennen. Vroeger deed ik dat met een goede training op het voetbalveld. Warm aangekleed en gáán... De volgende morgen lag je óf met veertig graden op je bed, óf je was overal van verlost en kon je leven weer oppakken.

Meer traditioneel zijn natuurlijk de huisarts ('lekker paar dagen rustig aan doen'), een straffe grog en de asperines. Daar heb ik weer wat minder mee. Een uurtje in een snikheet bad kan ook lekker zijn, ook al omdat een echte verkoudheid zoveel (onverdiende) spierpijn oplevert.

De wonderdokter en het wondermiddel heb ik ook nog niet gevonden. Ik ben groot voorstander van de meest lastige variant: laat het los. Pak die verplichte en opgelegde rust, laat wat kleine kwaaltjes rustig genezen en gebruik de weinige energie die je nog wel hebt vooral voor een beetje werk en het zorgen voor zo min mogelijk last voor je gezin. Sporten komt dan volgende week wel weer, het is wat het is.

Met al mijn maatregelen, sport, goede gedrag en vooral mijn gezonde instelling (;)) ben ik dus niet tot voorkomen in staat. Jammer. Ik ga wel komende week naar de huisarts om te kijken of er in mijn specifieke geval sprake is van een reden voor het bijna constante van mijn symptomen. Hoe dan ook, je lichaam zegt 'stop', dan moet je luisteren. Het nieuwe boek in de 'Hoe overwin ik...'-reeks is dan ook een dunne: niet.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?