Een eerste triatlon, een analyse en wat voornemens

Acht maanden voorbereiding, met name gericht op de combinatie van verschillende sporten en natuurlijk mijn zorgenkindje, zwemmen. Deze acht maanden zitten er nu op. De 9e Rijwielpaleis Bilthoven Triatlon is verleden tijd en ik heb 'm in een keurige tijd afgelegd: 2.47:33.

Maar, naast dit overall goede nieuws, is er natuurlijk altijd wat te mopperen. Vriend Jasper was ruim elf minuten sneller. Ik vind het niet zo'n punt om achter iemand te eindigen, maar wel als het zo ver is...

Neemt niet weg dat het een topervaring was, een topdag, en een goed eerste resultaat. Nu de tijden allemaal bekend zijn, kun je er als cijferfetisjist ook even lekker induiken en jezelf en je omgeving analyseren. En wat levert dat dan op? Welnu, vrij veel.

Zo eindig ik het zwemmen als 157e van de 181, in een tijd van 36:47 op de 1500 meter. Nu had ik deze plek (laatste 25)  wel ingeschat, maar ik had echt gehoopt dichter tegen de middenmoot aan te zitten. Ik zal de tijden van de snelle en meer natuurlijke zwemmers waarschijnlijk nooit gaan halen, maar als ik het gemiddelde neem van dit deelnemersveld staat er 30:23. Dat lijkt me haalbaar en reëel voor mezelf. Volgend jaar.

Mijn sterkste onderdeel leek mij vantevoren het fietsen en dat bleek totaal niet te kloppen. Fietsend kwam ik als 106e over de streep. Ik fiets dus net zo goed als ik 'triatlon'. Niet hoopgevend, wel grappig. In 1.18:52 leg ik de 40 kilometer af, dat is een gemiddelde snelheid van 30,4 km/pu. Niet zo veel, moet ik eerlijk zeggen, al geef ik direct toe dat er niet veel meer in zat dan dat.....;). Het deelnemersveld deed er gemiddeld 1 uur, 17 minuten en 30 seconden over. Ik was dus wederom langzamer dan het gemiddelde.

Dan rest mij mijn sterkste onderdeel: hardlopen. Jammer, want van deze drie sporten is het toch echt de eerste die gaat sneuvelen bij fysieke ongemakken, haha. Ik liep 44:51 over de 10 kilometer, dat is een zeer respectabele 13,4 gemiddeld! En waar ik gevoelsmatig 'keihard' had gefietst, was mijn gevoel over het lopen niet eens zo positief. Wisselvallig en tijdens de uren dat de zon lekker doorkwam, waardoor ik het idee kreeg dat ik aan het inzakken was. Dat viel dus wel mee. Ik liep als 39ste van de 181. De gemiddelde looptijd was 48:14.
Dat laat nog wat onverklaarde minuten over, namelijk de wissels. In totaal heb ik ruim 7 minuten ( 7:04) staan en zitten wisselen. Dat is wat lang. Met name mijn eerste wissel was klote. Mijn wetsuit zat vast aan mijn enkelband (tijdwaarnemingschip) en ik had eigenlijk ook gewoon geen idee wat ik aan het doen was. Ik deed 4:15 (gemiddelde was 2:55!!) over het uittrekken van bril, badmuts en wetsuit en het aantrekken van fietsshirt, fietsschoenen, opzetten van de helm en het in een vuilniszak proppen van alle zwemattributen (logistiek, deze plek werd in volgende series ook weer gebruikt). Dat maakte mij de op 165 deelnemers na snelste wisselaar.....

Mijn tweede was beter, maar met name doordat ik minder hoefde te doen, hahaha. Fiets ophangen, schoenen uit en schoenen aan, strikken, shirt uit, nieuw shirt aan, helm af en gaan. Klinkt snel, maar ik had er toch nog zo'n 2:49 voor nodig. Ook hier werd ik verslagen door de gemiddelde deelnemer, want die deed het in 1:50. In deze wisselranglijst eindigde ik als 169e. Nogmaals, ik had geen idee....

Dus tevreden? Ja. Echt Frank? Nee, niet echt helemaal, als ik eerlijk ben.... Wat kan dan beter? Nou, Jasper kan wat relaxter gaan zwemmen, daarbij denk ik zelf wel ergens rond die 30 minuten te moeten kunnen eindigen. Met wat oefening. Ik heb zo'n acht maanden nodig gehad om van 50 minuten naar 37 minuten te zakken op de 1500 meter. Ik ruim er nog eens zoveel in om bij die 30 uit te komen.

Daarnaast ligt er makkelijke winst op de wissels. Als ik mij alleen al richt op de gemiddeldes, win ik in totaal 2 minuten en 21 seconden. Pak aan! Ik heb hier al 9 minuten benoemd. Lopend ga ik wat winnen door meer interval te gaan doen, maar veel zal het niet zijn en te voorspellen is het al helemaal niet. Fietsend wil ik wel echt meer dan ik nu deed en kan. Beter materiaal (tijdritstuurtje, wellicht nieuwe wielen) en wat meer specifiek trainen op een uurtje knallen gaan mij, denk ik, wel ergens in de buurt van de 1.15 brengen. Dat betekent 16 minuten winst. Laten we er 17 van maken, voor het verhaal en de mooie afgeronde streeftijd voor volgend jaar: 2.30:00.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?