Werkgevers lijken niet erg sportief

Sinds deze maand ben ik weer actief werkzoekend. Mijn klus bij VvAA zat er na drie maanden op, dus ik meldt mij weer dagelijks op de vele websites met vacatures, op zoek naar die geweldig leuke baan, uitdaging en collega's.

Bij een dergelijke zoektocht hoort, ook al is het pas drie maanden geleden, altijd weer een beschouwend en bepalend stuk zelfreflectie. 'Wat vind ik leuk?', 'Wat kan ik goed?', 'Wat wil ik de komende jaren leren/ontwikkelen?'. Korte vragen, enorme antwoorden.

Voor de volledigheid: inhoudelijk wil ik de komende jaren een vaste of permanente (online) marketing managementrol invullen. Marketing Manager in een erg online-achtige omgeving, of bijvoorbeeld Manager Online/Internet (Marketing) in een meer traditionele omgeving. In alle gevallen wil ik een team voortstuwen in de vaart der volkeren, met veel aandacht voor a) het individu, b) extreme klanttevredenheid en c) creatieve en verrassende campagnes.

Maar dat is de inhoudelijke en meer zakelijke kant van het verhaal. Want ik wil eigenlijk ook de komende jaren mijn huidige sportieve niveau handhaven of zelfs langzaam laten groeien. Het lijkt mij geweldig in een omgeving terecht te komen waar actief wordt gesport, waar men open staat voor een uitdaging en waar met enige trots wordt deelgenomen aan evenementen. En, raar maar waar, ik heb dat nog in slechts een vacatureomschrijving teruggelezen: bij Exact Software, waar melding wordt gemaakt van de aanwezige fitnessruimte.
Het is geen 'moetje' voor me, los van het feit dat ik momenteel natuurlijk überhaupt niet zoveel te kiezen heb...;). Maar het is wel een grote plus waar je als werkgever eigenlijk niet eens zoveel voor
hoeft te doen. Een bedrijfskorting bij de lokale sportschool is al voldoende. En dan laat je het verder over aan je personeel. Gebeurt vast erg vaak, maar meldt dat dan. Voor mij en types als ik!
Want types als ik willen hun nieuwe schoenen (jaja. mooi geel is niet lelijk...!!) gelijk inlopen, tijdens de lunch, collega's zijn welkom. Of lekker op de fiets naar kantoor komen, daar even douchen en fris achter de pc schuiven. Of, zoals ik laatst een verhaal hoorde, met een aantal collega's een zakentrip naar Italië. Heen op de fiets, terug met bus of vliegtuig. En daar dan dus gewoon een paar dagen voor uittrekken. Of met collega's een editie van Alpe Dhuzes doen. Of als bedrijf een triatlon sponsoren en onder personeel, leveranciers en klanten teams formeren. Een open tenniskampioenschap. De mogelijkheden zijn grenzeloos en het gebeurt vast en zeker veel, maar vertel erover, deel het met mij en met ons. En met de achterblijvers en minder sportieve collega's. Een mooie en handelbare website en een Twitteraccount zijn voldoende om het grote delen te laten beginnen. Ik weet zeker dat er meer mensen zijn die zich zeer positief laten beïnvloeden door een dergelijke cultuur binnen een bedrijf.

Dus, bedrijf , u bent dit met mij eens? En bent u toevallig ook nog op zoek naar een ietwat energieke marketing manager? Ik kom het graag met en voor u in beweging zetten. Letterlijk en figuurlijk.

Reacties

Arjan Tupan zei…
Goede observatie. Er zijn zoveel bedrijven die 'iets' doen. Zoals je weet ben ik in Duitsland op zoek, en op de 'carriere website' van een bedrijf waar ik heb gesolliciteerd, stond inderdaad een item over het feit dat ze altijd als groep meededen aan de lokale marathon en er zelfs een trainingsclubje voor hebben. Ook in Nederland zijn er vele voorbeelden te bedenken. Zo doet een oud werkgever mee aan de RoPaRun. Maar, het is zeker een factor waar bedrijven trots op mogen zijn en iets meer te koop mee kunnen lopen. Bovendien, het levert voor hun ook voordelen op. Mens sana in corpere sano, bijvoorbeeld. Of teambuilding - het versterken van banden tussen collega's in verschillende 'silos'.
Succes in ieder geval met je zoektocht, en mocht ik wat horen van een sportief bedrijf, dan weet ik je te vinden :)
Frank Heukels zei…
Misschien moeten we samen een bedrijfje starten Arjen, gericht op het adviseren van bedrijven in het opnemen van 'leuk', 'sportief', 'sociaal' in hun visie en doelstellingen. Leuker voor hen zelf, leuker voor het personeel en zeker ook leuker voor (potentiele) klanten!
In het kader van een goed retro-gevoel en de lekkere klank, stel ik als naam "Le company Sportife" voor. URL is nog vrij...;)

Populaire posts van deze blog

Zoveel trots, wat een prestatie!!

Toch best indrukwekkend

Waar ga je op vakantie als je traint voor een triathlon?